fredag 30. januar 2009

Noe som kanskje fremgår av bloggen ? Tegneserier er mer enn bare....







I et av innleggene for litt siden nevnte jeg The Comics Journal. I siste nummeret (295) er det et intervju med den italienske serieskaperen Gipi ( Gianni Pacinotti ). Født i 1963 og opprinnelig fra Pisa og startet yrkeskarrieren med å være reklametegner. Debuterte i 1992 som serietegner og har siden blitt publisert i en rekke italienske utgivelser. Han blir også publisert regelmessig i en av Italias største aviser, La Repubblica. Ved siden av serietegningen har han laget animasjonsfilm og skrevet bøker. Hans siste prosjekt på engelsk er Wish You were here : The Innocents utgitt i Fantagraphic Books Ignatz-serie. (og denne har jeg bestilt ! ).
Endelig kommer jeg frem til serien det var snakk om denne gang. Notes on a War Story kom originalt ut i 2005 og på engelsk i 2007. Det er en bok som ikke gjør stort ut av seg i hyllen, men innholdet er like fullt viktig. I et forsøk på å beskrive denne historien kan en si at det er en fabel (jeg liker det ordet) og en oppveksthistorie for hovedpersonene i et landskap preget av krig. Ikke ulikt slik det gamle Jugoslavia fortonet seg på nittitallet. De unge hovedpersonene begir seg ut på en reise inn i dette landskapet. I løpet av denne reisen blir de involvert på ulike måter i krigen og man blir fort gammel i slike sammenhenger. Dette er en serie en ikke blir godt humør av, men ettertenksom og glad for å ha lest. Tegneren Gigi minner meg om en annen tegner jeg tidligere må ha lest en del av, men jeg kan ratt ikkje minnast hvem det er. Det skulle være unødvendig å nevne at jeg anbefaler denne serien, men jeg var jo så godt i gang.

Ingen kommentarer: