fredag 13. februar 2009

2. Mimring


I 1976 flyttet familien til en av nord-europas perler. The honey Bay eller Honningsvåg og som igjen er 3 mil fra Nordkapp. Siden far var i militæret flyttet vi inn i det militære boligfeltet, lokalt kalt nato. Det å komme sørfra, være militærbarn og lubben gjorde at jeg fikk god tid til å lese i løpet av de årene vi var der. Heldigvis hadde jeg en kompis med en mor som var snillere enn min og som kjøpte flere enn en tegneserie pr. uke. Han leste Supermann, Gigant, Superboy og Lynvingen og jeg fikk låne dem. Supermann var inne i en av sine dårligste perioder kvalitetsmessig, men i Superboy var Rommets Helter fast inventar. Tegnet av Mike Grell ( Warlord, Jon Sable ) og ofte skrevet av Jim Shooter ( senere sjefsredaktør i Marvel Comics bl.a. ). I Gigant var det alltid noe bra, en av historiene jeg husker er en tidlig Howard Chaykin tegneserie basert på Fritz Leiber`s fortellinger om Fafhrd and the Grey Mouser. 20 år senere er det han som adapterer historiene og Mike Mignola som tegnet, samlet i Fritz Leiber`s Fafhrd and the gray mouser. På denne tiden begynte jeg og å lese den framifrå westernserien Pioner. Her følger en familien MacDonalds ferd gjennom det nittende århundres USA. Realistisk skildret også med hensyn til behandlingen av de opprinnelige innvånerne. Serien ble gitt ut to ganger i periodene 1975-1981 og 1981-1988. Første gangen kom det 60 nr. og andre gang 79. Dette var en av de seriene som var med på å farve min politiske oppfatning med et litt kraftigere rødskjær, men dette er veldig lenge siden.



Årene flyr enten du har det moro eller sleper deg av gårde. Plutselig var det januar 1978 og et aldri så lite mirakel inntraff. Et bitte lite forlag i Fredrikstad hadde fått rettighetene til å utgi Marvel sine serier i Norge. De hadde tidligere vært utgitt i svarthvitt av Stavangerforlaget Se-Bladene. Nå kom både Edderkoppen og Fantastiske Fire ut månedlig og med 48 sider og i farger ! De 15 første heftene av Edderkoppen og de tolv første av Fantastiske Fire har ennå en helt spesiell plass i tegneseriesamlingen min. Etter hvert ble det slik at Atlantic ikke klarte å holde rede på kronologien. For eksempel fikk en begynnelsen på en historie to og et halvt år etter den ble avsluttet. Ross Andru tegnet den første årgangen og vi ble introdusert for The Punisher, mens han ennå skjøt "nådekuler" og ikke var blitt den sprengville massemorderen han er nå. 1978 var også det året vi flyttet til mer siviliserte strøk.

2 kommentarer:

Mathilda og Theodor sa...

Gi meg mer barndomsmimring! Jeg ler meg i hjel, lille lubne NATO-Lars!

Lars Gundersen sa...

Jeg får vel det siden du er en av de 4 som leser dem, men ikke helt ennå.