fredag 8. mai 2009

James Bond i global sammenheng


Britiske tegneserieforfattere har lenge dominert det amerikanske tegneseriemarkedet, og vi snakker om den mer kommersielle delen, og jeg har vel skrevet noe om de fleste av dem ? En jeg ennå ikke har nevnt er Warren Ellis ( jeg har nevnt han i en bisetning for fire måneder og tre dager siden ). Det eneste som er utgitt av han på norsk er serien Transmetropolitan, Bladkompaniets Inferno album 1998-99, og dette er vel også hans mest kjente serie. Bare som en kuriositet er hovedpersonen i denne serien, Spider Jerusalem, veldig lik en annen britisk forfatter med sine meningers mot (se første hefte for hvem).


Før denne serien hadde han skrevet en rekke forglemmelige serier for Marvel (bl.a. Druid 1-4 (tegnet av Leonardo manco kjent fra Hellblazer), Ruins 1-2 og Excalibur). Jim Lee var en av grunnleggerne av Image comics i 1992 og hans del av forlaget fikk navnet Wildstorm og noen år senere pakket han sammen og gikk sammen med DC Comics, grunnen står ikke helt klart for meg, men noe med penger kan ikke utelukkes. Hos Wildstorm fikk Warren Ellis i oppgave å gjøre noe med en rimelig sidrumpa superheltgruppe,Stormwatch, og det gjorde han med stor suksess. Han skapte også seriene Planetary og The Authority hos Wildstorm, disse hadde og stor suksess, og på toppen av det hele var de glimrende.

Dermed var jeg fremme med det jeg hadde tenkt å bruke tid på feil tegnsetting og dårlig språk på i dag. Nemlig, maxi-serien Global Frequency (1-12, 2002-3). Her er det en rekke forskjellige tegnere involvert og med et stort antall forskjellige tegnestiler. Alt i alt en imponerende liste av talentfulle tegnere. Global Frequency er navnet på en uavhengig,hemmelig og verdensomspennende etterretningsorganisasjon. Hvem som tilhører organisasjonen er hemmelig og den eneste som har oversikten er lederen Miranda Zero, som igjen er en tidligere ”vanlig” etterretningsagent. Medlemmene av global Frequency blir valgt for sin spesialiserte evner innen de fleste områder. Og formålet med organisasjonen er å redde verden fra en rekke hemmelige og ikke helt lovlige prosjekter forskjellige statsmakter bedriver. Min beskrivelse blir en smule corny, men serien er mye, mye bedre enn jeg klarer å formidle. Og serien tar også turen innom Norge. Noe som ikke skjer ofte i amerikansk seriesammenheng. Serien er samlet i bøkene Global Frequency : Planet Ablaze og Global Frequency : Detonation Radio. Så gjenstår spørsmålet : Are you on the Global Frequency ?

3 kommentarer:

Jo sa...

Takk for tipset. Jeg kjøpte de tolv bladene på Løvås for et par måneder siden, og nå fikk du meg til å lese dem (det er alltid mye ulest som ligger og venter). Selv om det er litt varierende kvalitet på historiene, er de beste riktig gode. Det samme gjelder tegningene. Den norske bygda (litt misvisende kalt en "village")ser jo forholdsvis troverdig ut, men for en nordmann skurrer det at den norske regjeringsrepresentanten heter Stavbursik (skulle sikkert vært Stabursvik).

Lars Gundersen sa...

Hele den episoden minner meg om en episode i X-files hvor Scully og Mulder er et eller annet sted på kysten i midt-norge. De få klisjene amerikanere vet om nordmann gange 100. Det eneste som manglet var fluesoppspisende einherjer.

Kjøpte du heftene brukt eller nye ? I tilfelle de var brukt må jeg helt klart begynne å gå mer jevnlig på Løvås.

Jo sa...

Jeg fant dem brukt på Løvås, men det var nok mye flaks. Jeg pleier å stikke innom der ca. hver tredje helg, men det er ikke så veldig ofte de får inn interessante ting på engelsk (verken enkeltblader eller samleutgaver).