torsdag 11. juni 2009

Barndoms gleder ?


Jeg har det med at jeg innimellom idylliserer min egen barndom. Hvor alt var en eneste lang sommerdag og det aldri skortet på iskrem og jordbær med fløte. Så husker jeg den slik den virkelig var. Årene hvor en var redd det meste, fryktet at ingen likte en, akutt kjedsomhet og ensomheten. Det siste var i grunnen ikke så ille, siden jeg fort lærte meg å trives i eget selskap. En av grunnene til det var at jeg var glad i å lese og det jeg likte aller best å lese var tegneserier. Jeg fikk aldri lest nok tegneserier når jeg var liten.


http://www.valentinocomics.com/


Dette har Jim Valentino beskrevet uendelig mye bedre enn meg i de seks heftene kalt A Touch of Silver (det kom også en samlet utgave i et begrenset opplag). Det er en selvbiografisk beretning om hvordan en som barn hadde behov for noe annet, les tegneserier, når tilværelsen viste seg fra en barskere side. Hovedpersonen har flyttet mye rundt og faren reiser mye og det er en av grunnene til at foreldrenes ekteskap vakler. Skolesituasjonen er heller ikke enkel som nyinnflyttet. Tidsmessig befinner handlingen seg et sted på sekstitallet og Marvel Comics har sin gullalder. Hovedpersonen lever og ånder for tegneseriene og lever seg også voldsomt inn i skjebnen til de forskjellige heltene han leser om. I noen tilfeller så mye at skillet mellom virkelighet og fantasi nesten viskes ut for ham. Serien er både skrevet og tegnet av Valentino og det er vel trygt å si at han skriver bedre enn han tegner. Allikevel er dette en serie de fleste kan kjenne seg igjen i og sjarmeres av.


Til slutt litt om Jim Valentino. På begynnelsen av åttitallet ble Valentino`s serie utgitt som biserie i Dave Sim`s Cerebus. Den ble også utgitt på det samme forlaget, Aardvark Anaheim. Fra og med nr. 9 ble den utgitt på Renegade Press, som var startet av Sim`s fraskilte kone Deni Loubert. Resten av åttitallet jobbet han hovedsakelig for Marvel og i 1992 var han med å starte Image Comics. Hans Image serier ble utgitt på Shadowline og den mest kjente av disse er Shadowhawk (en av dem dør av AIDS og vi snakker tidlig nittitall). I 1996 ser han behovet for at Image må få en større variasjon av serietitler og starter utgivelsen av en rekke forskjellige nye tiler i svarthvitt (bl.a.Touch of Silver, Bliss Alley av Messner-Loebs, Age of Heroes av James D Hudnall og John Ridgway og Brian Michael Bendis sin serie Jinx). I 1999 blir han ansvarlig utgiver for hele Image Comics og fortsetter politikken med å få et variert utvalg av serier og ikke bare den endeløse rekken av superheltserier som har vært trenden tidligere. Det lykkes han med, men ikke økonomisk. I 2003 overtar Erik Larsen jobben og Valentino har siden konsentrert seg mye om utgivelsen av graphic novels gjennom selskapet Silverline Books.

Ingen kommentarer: