onsdag 15. juli 2009

Ferielesning (del 1)


Jeg har sommerferie ! Det er første gang siden barneskolen og jeg skal ikke røpe hvor lenge siden det er. Biblioteksjobben har gitt så bra avkastning dette året at jeg reiser helt til Sandnes for å feriere. Dette ferieparadiset innerst i Gandsfjorden. Så selv med alle de mulighetene Sandnes har å tilby, blir det og tid til å lese. I løpet av uken jeg har tatt tenkte jeg å få lest noen tegneserier. Og det var de jeg hadde tenkt å skrive om i dag.

Først en liten klage. Netthandel er ikke alltid like kjapp. Bestilte en tegneserie på Amazon i feb. 2008 og fikk den tidlig denne måneden. Det var allikevel verdt ventetiden. Serien var Pat Mills og Kevin O`Neill`s Marshall Law : Blood, Sweat and Fears. Boken består av tre oppbyggelige historier om de strabasene lovens håndhever, Marshall Law, gjennomgår for å holde ”superheltene” i San Futuro fra å forårsake fullstendig kaos. Mills sin kyniske humor og grensesprengende avsky for superheltkonseptet blandet med O`Neill sine enestående tegninger gjør dette noe alle burde ha lest. Spesielt de som ikke liker superheltserier.

Jeg har lest serien før, men jeg stod inne på Outland og de skrek : Kjøp oss ! Hvilket jeg så gjorde. Serien det er snakk om er Warren Ellis og John Cassaday`s Planetary. Dette er en annerledes superheltserie ( i mangel av en bedre beskrivelse ) om de tre medlemmene av den hemmelige og verdensomspennende organisasjonen Planetary. Dette er en historie godt krydret med referanser til populærkulturen. Doc Savage, Hulk, Michael Moorcock`s Multiverse og Hong Kong action er bare noe som dukker opp i lett forkledning. Og Cassaday gjør en fantastisk jobb med å illustrere det hele. Biblioteket har de tre første bøkene.

Batman har vært en av favorittene siden jeg begynte å lese superheltserier. Jeg har lest min del av serier med ham, men en serie jeg gikk glipp av var Mike W Barr og Jim Aparo`s Batman and the Outsiders fra midten av åttitallet. Så kom jeg over boken DC Showcase Presents : Batman and the Outsiders. 500 sider i svarthvitt og med de 19 første heftene og det første Annual. Mimrefaktoren var enorm når en fikk lese serier illustrert av den gamle helten Jim Aparo og uten farger som gjør hans serier enda bedre. Historiene derimot var preget av at det var godt 25 år. Biblioteket har ikke denne, men en rekke andre bøker i samme serie og i samme slengen kan nevne de tilsvarende fra Marvel Comics. Disse heter Essential Marvel og biblioteket har bøker med bl.a. Wolverine, Moon Knight og Fantastic Four. Anbefales !

Ingen kommentarer: