mandag 26. oktober 2009

Hvor morsom kan den være ?

Innimellom hender det at jeg reflekterer / tenker over hva det er jeg skal skrive om. Ikke ofte ! En skulle tro det ble færre ting å skrive om etter hvert, men når jeg ser for meg min egen og bibliotekets samling blir det største hinderet å huske alt jeg har lest og i mange tilfeller blir jeg nødt til å lese dem om igjen. Dette fordi hukommelsen min smuldrer fortere enn altfor tynt flatbrød.

Den siste lengre serien Brian Bolland laget, etter å ha vært utnyttet på det groveste gjennom år som tegner av Judge Dredd og avisstripen av samme serie, var Batman : The Killing Joke. Den kom i 1988 og tegneserieinteresserte hadde ventet i nesten fire år på denne serien. Bolland har bare noe ved seg som gjør at jeg umiddelbart og alltid har likt ham, selv ensiderne med Mr. Mamoulian. Han har laget flere geniale covere enn noen annen. Jeg har noen få andre historier, foruten en del Judge Dredd historier, han har tegnet og de blir uendelig mye bedre fordi han er tegneren.


Nå er det vel ikke en ulempe at The Killing Joke er skrevet av en viss A. Moore. Kombinasjonen av disse to blir bare tilnærmet fullkommen. Her er Jokeren hovedpersonen og med en høyst spesiell agenda. Han skyter Barbara (Batgirl, senere Oracle) Gordon slik at hun ender opp med å bli lam fra livet og ned. Vi får en mulig forklaring på hvordan en middelmådig stand up komiker kan forvandles til denne prinsen av galskap, hvis navn er The Joker. Ved å kidnappe politimester Jim Gordon og utsette ham for uhyrligheter prøver Jokeren å vise at alle når denne terskelen hvor sinnet til slutt blir brutt annerledes. Batman/Lynvingen er nesten ikke tilstede i serien, men ender opp med å bli fortalt en en rimelig flau vits med alvorlige undertoner m.h.t. hans forhold til Jokeren. En genial serie på bare 48 sider og som helt klart viser hvilket savn det er at Bolland ikke lager serier lengre.

Ingen kommentarer: