onsdag 21. oktober 2009

Litt magi i hverdagen

Jason Lutes er et av de større navnene innenfor den mer seriøse amerikanske tegneserieindustrien. Hans største og viktigste serie er Berlin. Her gjør han et virkelig godt forsøk på å beskrive dagligliv og den politiske situasjonen i Tysklands Weimar-republikk (1919-1933) i perioden fra 1928 til nazistenes maktovertakelse. Han startet denne serien i 1996 og den var ment utgitt som 24 hefter. De 16 første er samlet i Berlin : City of Stones og Berlin : City of Smoke. Å si at det er en glimrende serie burde være unødvendig, men jeg lar ikke det hindre meg. Jeg skal komme mer tilbake til denne serien. Jeg må bare få somla meg til å lese ferdig bok 2.

Serien Lutes slo igjennom med var Jar of Fools. Den var til å begynne med en stripe i den ukentlige Seattle avisen The Stranger. Den handler om den plagede magikeren Ernie Weiss og figuren er løselig basert på Ehrich Weiss (Harry Houdini). Stripen ble senere samlet i bokform og utgitt i en samlet utgave av Drawn and Quarterly i 2003. Denne har jeg vitterlig lest, men som med de ovenfor skal jeg også komme tilbake til denne. Utenom dette har Lutes laget en rekke kortere serier.

Denne gangen hadde jeg tenkt å skrive om en bok hvor Jason Lutes er forfatter og ikke tegner. Den kom i 2007 og heter så mye som Houdini : The Handcuff King. Pussig nok er dette en biografi om Harry Houdini og en kan vel ane at Lutes er litt mer enn vanlig begeistret for ham ? Dette er en veldig grei presentasjon av Houdini`s liv og levned, glimrende tegnet og med en overbevisende tidskoloritt. En får også løsningen på noen av Houdini`s mer kjente triks. Hvis jeg husker riktig er det nesten slik at den tenkt brukt i en skolesituasjon. Tegneren er Nick Bertozzi. Han er for meg en forholdsvis ukjent tegner. Han har vunnet Harvey Awards for beste nye serie (The Rubbernecker) og beste nykommer i 2003. En annen serie av Bertozzi er The Salon hvor han forteller om kubismens inntreden på kunstscenen i Paris i1907. Dette ved sette det inn i en fortelling om et mulig mord. Og dette høres så spennende ut at jeg skal forsøke å få den til biblioteket. Serien om Houdini er en kombinasjon av flere positive ting. To av dem er at serien er underholdende og at en vet litt mer etter å ha lest den enn før.

Ingen kommentarer: