torsdag 17. desember 2009

Førjuls lesning ?

Det verste er ikke å glemme, men det en ikke husker å huske. Sånn slo det i hvert fall meg en dag jeg prøvde å tenke dypere enn de filosofiske sølepyttene jeg dykker i til vanlig. En av grunnene jeg kom på dette er at det er så mange serier jeg skulle ha husket bedre enn jeg gjør. Når en leste disse virkelig bra seriene var det om å få lest dem ferdig så fort som overhodet mulig og finne ut av hvordan det hele skulle ende. Resultatet av dette blir at noen år etter husker man bare bruddstykker og har ikke nok tid til å få lest alle om igjen. Dette er nok bare utslag av fornem nød og generell sutring, men det syntes allikevel å være et problem verdt å nevne. Bare for å nevne et eksempel : Douglas Rushkoff (1961) er en amerikansk media teoretiker, skribent, forfatter og en rekke andre intellektuelle ting. Han har skrevet en rekke bøker om vidt forskjellige emner og i 2004 debuterte han som tegneserieforfatter med serien Testament som ble utgitt på Vertigo. Serien ble tegnet av Liam Sharp(Gears of War), Peter Gross(Books of Magic, Lucifer) og Dean Ormston (Lucifer, The Eaters). Frem til 2008 kom det 22 hefter og disse er alle samlet i fire bøker. Testament er noe av det mest fascinerende og lærerike seriene jeg har lest. Aberet blir bare at den er ikke utpreget lettlest. Til tider kunne det bli så mye informasjon at det svimlet for en. Historien er, veldig forenklet, en gjennomgang av det gamle testamentet, for så å bli gjenfortalt i en ikke akkurat fjern fremtid. Alt under et overoppsyn av diverse guder og hvis hensikt det er å forandre utfallet på historiene. Disse gudene er fra det gamle Babylon, Egypt, India og de to gammeltestamentlige utgavene av Jahve. Takket være at jeg leste dem så raskt kan jeg ikke gi en mer inngående gjenfortelling av historien, men disse bøkene er så bra at jeg har kjøpt dem selv. Biblioteket har dem også. Så for de som tar seg bedre tid enn meg anbefaler jeg denne serien på det varmeste.

Ingen kommentarer: