tirsdag 26. januar 2010

Ikke enda en liste over......

Jeg kan bare ikke la være, det er så morsomt med nye tegneserier (selv om de ikke er mine). Høydepunktene denne gangen må være Dave McKean`s Picture That Tick som er første boken i utgivelsene av hans korte serier. Hans Cages står for meg som en av viktigste tegneserieutgivelse noensinne. Så bra er Cages at jeg vet ikke om jeg tør å skrive et innlegg om serien. Den andre serien verdt å merke seg er David Mazzuchelli`s historie om den meget begavede Asterios Polyp. En satirisk og humoristisk beretning fortalt av en tegneseriemester (Batman : Year One, Paul Auster`s City of Glass). Designmessig er den genial og det understrekes ytterligere av den meget uvanlige fargebruken. I følge The New York Times Book Review er den en Künstlerroman og det kan den jomenn godt være. Jeg har ikke lest den ferdig ennå, men det jeg har lest har vært utrolig bra.
Frode Øverli : Pondus-Eliteserien 4

Torbjørn Lien : Kollektivet-Sleske Fraspark

Lars Lauvik : Lavmål mot nye høyder

Rex Rudi : Go Cat Go!

Håvard S Johansen/John S Jamtli : Anunnaki

Stephen King : Det Mørke Tårn-Den Lange Veien Hjem

Frank Robbins : Johnny Hazard 1944-1972
Biblioteket har også klart å få kjøpt inn mesteparten av samlingene med norske striper som manglet i hyllene. Bare helt sånn malplassert og jeg vet det er bare meg, men begynner ikke Frode Øverli å bli faretruende lik Mort Walker. Hvor mange ganger har han tenkt å selge de samme stripene ? Blir de morsommere når de går fra hefte og så kommer i bokform og siden bli hysterisk morsomme i serien Eliteserien. Jeg vet da søren, jeg.
Robert Kirkman/Charles Adlard : The Walking Dead 4

Diverse : Uncanny X-Men : Poptopia

Diverse : Elfquest-Rebels

Åke Rosenius : The Handbook Anthology

Rich Koslowski : The 3 Geeks 1-3

Dave McKean : Pictures That Tick

Sabrina Jones : Isadora Duncan-A graphic biography

Neil Gaiman/P Craig Russell : The Sandman-Dream Hunters

Sean Kelly McKeever : The Waiting Place (the definitive edition)

Garth Ennis/Darick Robertson : The Boys-We Gotta Go Now

Garth Ennis/Darick Robertson : The Boys-Herogasm

David Mazzuchelli : Asterios Polyp
Samlingen med Frank Robbins sin stripe Johnny Hazard er mer enn velkommen. Ved siden av Steve Canyon er det en serie jeg hadde mye glede av i oppveksten og jeg har alltid likt Robbins spesielle tegnestil. Bok to i tegneserieversjonen av The Dark Tower serien vil vel interessere noen, men for meg blir alt ødelagt ved navnet Peter David på forsiden. Dream Hunters har jeg skrevet om og tegneseriebiografien om Isadora Duncan har jeg ikke fått lest ennå. Bind 4 i Robert Kirkman`s zombiesaga ser bra ut, men den serien blir ikke lest på lenge ennå. Garth Ennis fortsetter med serien The Boys å fortelle historier fylt med gladvold og dyp aversjon mot alt som heter superhelter. Ikke like morsomt i lengden. Og det var vel det. Og dette var garantert den siste listen før det kommer nye serier.

Ingen kommentarer: