onsdag 28. april 2010

Innlegget

På vei til jobb slo det meg at dette var jammen en kald og regnfull morgen, må være islendingenes skyld, og videre at hva er vitsen med å være våken så tidlig på døgnet. Det finnes sikkert et svar på det siste spørsmålet, men jeg er ikke i stand til å finne det. Vel fremme, inne på kontoret og foran PC`en fant jeg frem til Spotify. Og valget falt på Knutsen & Ludvigsen. Først en av de beste nidvisene noensinne, Eg ve te bergen. Siden Forhekset prinsesse, Syk og Feskhandler Thorske og så var tilværelsen blitt desto mye mer levelig. Det er skrekkelig synd at Gustav Lorentzen gikk bort nylig, men det bør være grunn til å være takknemlig for det han etterlot seg. Og Knutsen & Ludvigsen var altfor geniale til å være fra Norge. Da blir overgangen til hva jeg har tenkt å skrive om i dag litt vanskelig å finne. I ukemagasinet 2000 AD nr. 150 (februar 1980) blir en introdusert for, ikke bare en, men to viktige karakterer i Judge Dredd sagaen. Den ene kan en se til høyre, litt over midten av siden, her i bloggen og den andre var Judge Cassandra Anderson. Skaperne av disse to var John Wagner og tegneren Brian Bolland. Anderson er en del PSI divisjonen til dommerne, og foruten å være et sjeldent kvinnelig innslag i serien, så representerer hun også et snev av noe som kan ligne rasjonalitet. PSI kan muligens oversettes til norsk som ekstrasensorisk persepsjon (ESP) og innbefatter bl.a. telepati, prekognisjon og klarsynthet. Anderson på sin side har telepatiske evner. Selv om det var Wagner som skapte figuren overtok Alan Grant snart ansvaret, også etter at Judge Anderson ble en egen serie i 2000 AD. Det er vel også Grant`s fortjeneste at serien ble så populær som den ble. Etter at Wagner og Grant endte forfattersamarbeidet sitt rundt 1990-91 overlot Wagner Judge Anderson til Grant. Jeg skal ikke si mye om selve serien annet enn at den er minst like bra som Judge Dredd, og det sier ikke så rent lite, og at det er mye enklere å få sympati for hovedpersonen i Judge Anderson. I stedet skal jeg ta for meg tegnerne i den ene samlingen biblioteket har. Det er Judge Anderson : Hour of the Wolf. Siden det vil bli en lang rekke av navn og serietitler får det bli et eget innlegg som vil følge dette.

Ingen kommentarer: