tirsdag 25. mai 2010

20/20/20

Latter er som perlende Farris
Begge har en bismak av tårer
En serie det har tatt meg en evighet å få lest(og det skyldes ikke kvaliteten eller lengden), snarere det at jeg bare fikk lest den på togturene hjem til Sandnes, som igjen bare skal ta 14 min, er Christos N Gage/Chris Samnee`s Area 10. Den fjerde utgivelsen idet som synes å være en av mine nye favorittserier, Vertigo Crime. Jeg tror ikke at DC har fått det for seg hvilken genistrek det var å la Karen Berger få starte Vertigo tilbake i 1993. Siden da har noen av de beste seriene jeg har lest blitt utgitt med Vertigo merket på coveret. Hinduene har en klar formening om hva det tredje øyet er og kaller det gyananakashu/kunnskapens øye. De plasserer det midt mellom øyenbrynene. Vestlig tradisjon omtaler også det tredje øyet og plasserer det i samme området, men her bruker vi litt mer kraftfulle metoder for å finne det. En av måtene er å åpne det ved hjelp av trepanering. Trepanering vil si at en driller et hull inn i hjerneskallen inntil en treffer det ytre laget av hjernen, dura mater. Ved å fjerne deler av dette skal en så kunne aktivisere dette tredje øyet. Første gangen jeg leste om trepanering var i Topps Comics` tegneserieversjon av The X-Files. Skrevet av Stefan Petrucha (så vidt nevnt tidligere) og tegnet av den meget dyktige Charles Adlard. Historien kom på norsk i 1997-8. Hvorfor alt dette maset om det tredje øyet. Jo, området hvor en trepanering foregår er av den tyske nevrologen Korbinian Brodman(1868-1918), i hans forsøk på å kartlegge hjernen, gitt navnet Area 10. Og da er jeg tilbake til bok fire i Vertigo Crime serien. New York politidetektiv Adam Kamen og hans kollegaer jakter på massemorderen Henrik VIII. Grunnen til at morderen har fått dette navnet er at han halshogger sine ofre. Han beholder hodene og lar de hodeløse likene ligge tilbake for å bli funnet. Tidlig i historien prøver Kamen å roe ned en pasient på et psykologkontor som har gått amok. Belønningen blir et skrujern godt plassert mellom øyenbrynene. Etter et sykehusopphold får han igjen lov til å gjenoppta jobben. Ingen store fysiske skader, men med store søvnproblemer og alvorlige hodepiner begynner Kamens tilværelse å endres. Og den virkelige historien starter. Det er for øvrig en glimrende historie og Chris Samnee ( http://www.chrissamnee.com/ ) gjør en utmerket jobb. Gage har tidligere også skrevet filmmanus, The Breed(2001) og Teenage Caveman(2002) og en rekke tegneserier for hovedsakelig Wildstorm og Marvel. Da gjenstår det bare å anbefale Area 10 på det aller varmeste.

Ingen kommentarer: