torsdag 27. mai 2010

Nesten streikebryter

Tegneserie
I le av månen
fra stjerners
forsinkede stormkast
Ingen kosmiske stråler
skal kunne
forandre meg

Dette var en alminnelig dag helt frem til pampene i KS og LO fant ut at de ikke kunne bli enige. Ergo streik og slik jeg ser det er det noe av det mest inkjevetta jeg kan tenke meg. Det finnes knapt en ting igjen i Norge verdt å streike for og i stedet får en denne kyniske og utvanna versjonen. Hvor fagforeningene skal prøve å gjenskape gammel storhet og arbeidsgiverne sparer lønninger. Dette gjør meg mer forbanna enn Melodi Grand Prix. Da var det på tide vekk å legge vekk denne populistiske og usjarmerende siden ved meg selv og heller snakke om noe som er mye kjekkere. Det tar bare litt tid før jeg kommer på hva det er. Jeg har aldri hatt særlig sansen for Zorro. Jeg har sett halvannen av de to filmene med Antonio Banderas i hovedrollen og en episode av en tv-serie som ble sendt på 90-tallet engang. Den eneste grunnen til at jeg så den var Fish(Derk Dick) hadde en rolle som nybygger. Fish, er for de som ikke vet det, den første vokalisten i ny-progrock bandet Marillion. Basert på den ene episoden er det tydelig at han er en bedre vokalist enn skuespiller. Det er for øvrig en lang kø av de som mener at hans talent som sanger er nesten fraværende også. Hjemmet ga ut en Zorro serie i 13 hefter i 1980-81, laget av Disney, og mer er det ikke å si om det. Figuren Zorro ble skapt av forfatteren Johnston McCulley og hadde sin debut i 1919. Den første filmatiseringen kom allerede i 1920 og hadde Douglas Fairbanks i hovedrollen. Tittelen var The Mark of Zorro og får de som kjenner sin Batman var det den filmen familien Wayne så den skjebnesvangre kvelden. Vel, grunnen til all dette snakket om Zorro har selvfølgelig en grunn. For selve historien om denne californske landeierens hemmelige kamp mot de spanske undertrykkerne er ikke spesielt engasjerende i lengden.
Alex Toth startet å tegne Zorro i 1949 for Dell Comics og fortsatte med det utover i 50-årene. Dette kan virke som en totalt uinteressant opplysning inntil en tenker på at Toth er en av de største amerikanske serietegnere gjennom tidene. Biblioteket har bind 1 i Image Comics The Complete Classic Adventures of Zorro. Den har ikke akkurat fløyet av hyllene, men før jeg beklager meg over det skal jeg lese den selv først. Da skal jeg også skrive mer om Toth og med denne streiken er jeg litt usikker på når det blir. Det vil vel ordne seg på et vis.

Ingen kommentarer: