tirsdag 20. juli 2010

Have you ever danced with the devil by the pale moonlight (1/2)

Cellen er stor nok
Til å forbli
Uvitende om
Følelsen av frihet

For en årrekke siden presterte jeg å bestille tegneserier på postordre fra Sverige. Denne ordningen var drevet av fyrtårnet innen svensk tegneserieopplysning, Horst Schröder. Hans to bøker, De første tegneseriene og Fremtiden i serieruter var banebrytende i svensk og senere norsk sammenheng. Sistnevnte har jeg lest utallige ganger og den ble min første veiviser m.h.t. hvilke serier jeg burde lese. Det eneste som ennå irriterer meg med den var at Schröder ikke var altfor begeistret for Michel Crespin (nevnt tidligere) og det blir helt feil. Schröder må sies å være en idealist og har ikke hatt gjennomtenkte ideer når det kom til lønnsomhet, antall utgivelser og inntjeningsevne. Han har drevet to forlag, Epix og Medusa og utgitt en lang rekke franske og amerikanske serier på svensk i slike titler som Epix, Pox, Tung Metall(Heavy Metal på svensk), Max og et ukjent antall albumutgivelser. Schröder har og et doktorat i litteraturhistorie fra universitetet i Frankfurt med oppgaven "Science-fiction-Literatur in den USA: Vorstudien für eine materialistische Paraliteraturwissenschaft”. Det er bare å beklage at han ikke utvandret fra Tyskland og til Norge isteden. Min tegneseriesamling hadde hatt veldig godt av det. http://epix.se/catalog/
Så var det grunnen til at jeg nevner dette : En av de tegneseriene jeg fikk sendende fra Sverige var nr. 1 i James Robinson og Teddy Kristiansens Grendel Tales : Four Devils, One Hell. Jeg har aldri vært i stand til å forklare fullt ut hva det er som gjør at jeg begynner å like noe og i dette tilfelle var det noe uforklarlig og umiddelbart som skjedde. Først, fordi denne serien var fantastisk bra og etterpå når jeg fant ut at den bare var en del av en mye større historie. Skaperen av denne komplekse historien som starter med den opprinnelige Grendel, Hunter Rose (denne debuterte i Comico Primer 2 1982) er Matt Wagner. Siden jeg allerede har brukt så mye plass får dette være en introduksjon når det kommer til den videre historien om Grendel. Bare til slutt må jeg nevne at jeg har brukt mer enn 15 år på å samle på denne serien og selv med Dark Horse Comics gjenutgivelser så har jeg ennå ikke mer enn halvparten.

Ingen kommentarer: