torsdag 26. august 2010

En nesten feilfri serie om det som kan bli feil

Jeg følger ikke så nøye med på utdelingen av de årlige Eisner og Harvey Awards. Begge prisene ble opprettet i 1987 når uenighet oppstod m.h.t. hvem eide rettighetene til The Kirby Awards(1985-87) og dette førte til en splittelse blant arrangørene. Alle tre prisene er jo da oppkalt etter tre av de største serieskaperne USA har sett med fornavnene Will, Jack og etternavnet Kurtzman. En annen ting er hvor interessant det er å vurdere tegneserier på denne måten. Det er ikke de beste filmene som får Oscar ei heller de beste artistene som får en Grammy. Så var det at biblioteket kjøpte inn serien som fikk en Eisner Award for beste grafiske roman i fjor og jeg skjønte kanskje litt bedre hvorfor slike priser tjener en hensikt. Nate Powell og hans Swallow Me Whole vant i 2009 en Eisner for beste grafiske roman. For min del er dette den største positive overraskelsen hittil i år. Før jeg sier mer om denne serien kan jeg nevne at den sånn umiddelbart kan minne litt om Craig Thompson`s Blankets / Tepper. Den vant for øvrig samme pris tilbake i 2004. Bare for å tvære det litt ut med denne prisen. Dave Gibbons og The Originals fikk den i 2005, American Born Chinese / En amerikansk kineser av Gene Luen Yang i 2007, Exit Wounds av Rutu Modan i 2008 og i år fikk David Mazzucchelli prisen for Asterios Polyp. Alle disse har biblioteket og jeg har da vitterlig skrevet noe om alle.
Ruth og Perry er stesøsken i tenårene og vokser opp et eller annet sted i forstads Amerika. Ruth er lidenskaplig opptatt av insekter og sliter med noe som kan være en begynnende mental sykdom. Han lider av hallusinasjoner, en knøttliten trollmann, som tvinger ham til å tegne hele tiden. De bor sammen med foreldrene og inn på familiens sofa flytter en døende bestemor. Med dette som utgangspunkt forteller Powell en usentimental og annerledes fortelling. Å si at dette er mørk fortelling vil ikke være en overdrivelse. Ikke nødvendigvis bare historien, men bruken av svart i enkle tegninger og sider. En kan se Ruth og hennes økende problem med å forholde seg til de rundt seg når skriften i snakkeboblene til disse blir uleselig. Et annet kompliment jeg kan gi Powell er at til tider så minner tegningene hans meg om Paul Pope(THB, Heavy Liquid). Og selv med disse sammenligningene fremstår Powell som helt unik. Dette er en mystisk historie og fra og med tittelen var det en opplevelse å lese om disse to og ennå gang få lov til å bli grenseløst imponert av en ny tegneserie. Jeg vil ikke si at alle burde lese denne serien, men det hadde ikke skadet at en god del gjorde det.

Gjøkungen sparker
Seg selv ut
Av redet
Og forbanner
Foreldrene
I fallet

Ingen kommentarer: