tirsdag 24. august 2010

Hvor jeg mot formodning kan ha tatt feil

Det er som oftest feil å ha forventninger siden muligheten for å bli skuffet statistisk sett er altfor høy. Nå er jo jeg optimist av natur og i følge Kielland er, i hvert fall innimellom, håpet lysegrønt. Jeg ble oppriktig glad når jeg så at Cathy Malkasian`s nye grafiske roman hadde ankommet biblioteket. Temperance med sine 240 sider og nokså alvorlige forside fortalte den at den var noe helt annet enn hennes forrige, Percy Gloom. Tittelen kan oversettes med måtehold og/eller avhold. Bare som en kuriositet er det også tittelen på et album av brasilianske Astrud Gilberto. Historien starter med Pa, the Father of No One, og hans to døtre Peggy og Minerva. De befinner seg ute i skogen og søstrene krangler. Så helt plutselig går Pa til angrep på Peggy og den eneste som kommer henne til unnsetning er den unge Lester. Søsteren står og iakttar det hele og det går opp for henne at denne mannen er den perfekte. Peggy forsvinner i den løse luften og Pa lar sin vrede gå utover den unge Lester. Han klarer nesten å drepe ham og hugger av ham den ene foten. Minerva redder ham og de søker tilflukt i Blessedbowl. Et skip hvor landsbybeboerne har samlet seg for å søke tilflukt for de mulige fiendene som omgir dem. Det er bare det at skipet Blessedbowl er bygget av stein. Etter mishandlingen har Lester mistet hukommelsen og Minerva overbeviser befolkningen om at Lester er en stor helt. Fortelleren som dukker opp senere i boken er opprinnelig et tre, som blir en stokk, videre et trebein og senere til en dukke. Dette er ennå en fabel fra Malkasian og det er mange ting hun tar opp i løpet av fortellingen. Det er bare det at jeg føler at jeg ikke er smart nok til å forstå helheten. Jeg håper i hvert fall at det er tilfelle, for hvis ikke så synes jeg den kan bli vel overtydelig. Så jeg satt litt skuffet når hadde lest Temperance ferdig. Tegningene var det ingenting å utsette på og måten hun forteller historien, men det var selve innholdet i historien som ikke berørte meg i særlig grad. Allikevel velger jeg å anbefale denne serien siden det finnes mange mennesker med bedre smak, innsikt og forståelse enn meg og som helt sikkert vil sette stor pris på Temperance.






Når jeg så deg
Må ha vært et
Heldigere øyeblikk
Senere mistet

Ingen kommentarer: