mandag 13. september 2010

Innlegget før det neste

Første dag i ny uke og jeg dabber bort over gulvene og undrer meg på hvordan jeg skal få utløp for all denne oppdemmede energien. Og så ender jeg opp med å se igjennom den franske bloggen bd75011 ( http://bd75011.blogspot.com/ ). Her får en, hva jeg antar er, en komplett og oppdatert oversikt over hva som gis ut av franske tegneserier. I tillegg er det også intervjuer med forskjellig tegneserieskapere og annen informasjon. Jeg kan ikke være helt sikker på dette siden jeg var smart og valgte tysk som andre fremmedspråk på ungdomsskole og gymnas. Å bruke Google`s oversetter gjør alt bare enda mer uforståelig, men den klarer å komme opp med noen briljante direkte oversettelse, for eksempel : Men dette ivrig samler av tegneserier fra ung alder har passert milepælen. Og det virker jo selvinnlysende. Allikevel har jeg fått med meg noen av nyhetene det skrives om. En gjenutgivelse av alle albumene med Michel Valiant (på norsk bedre kjent som Mark Breton) er ikke annet enn trist. Da er nittende bind i serien om den unge Blueberry(Francois Corteggiani/Michel Blanc-Dumont) av mye større interesse. Aberet med denne serien var at Egmont avsluttet de norske utgivelsene med nr. 9. En annen serie jeg har skrevet om er Blacksad av Juan Diaz Canalès og Juanjo Guarnido. Bind fire kommer på fransk den syttende denne måneden. En kan nesten være sikker på at den blir oversatt til dansk om ikke annet. Også kommer det en ny bok av Jiro Taniguchi. Dette er den første av to deler og hvor Taniguchi har adaptert en roman skrevet av Hiromi Kawakami. Tittelen på denne er Les Annes Douces. Dette er bare de jeg kjente igjen. Det vrimler av serier og serieskapere jeg ikke har kjennskap og hvor jeg kanskje aldri vil få lest noen dem. Igjen litt deprimerende, men sånn går no dagan.



En i mengden
Viser hvem den
Skyldige er
Forrådt av
Min egen
Pekefinger

2 kommentarer:

Jo sa...

Jeg kjente ikke denne bloggen fra før, men vil kanskje følge litt med på den framover. I motsetning til deg valgte jeg fransk på skolen (bl.a. for å kunne lese tegneserier), men kan vel ikke akkurat påstå at jeg leser flytende.

Når jeg sjekket bloggen så jeg at flere av disse nye utgivelsene var av folk du har nevnt i bloggen tidligere:
Demi-tour 2.0 er skrevet av Benoit Peeters (bl.a. Hemmelighedsfulle byer) og tegnet av den Japan-baserte franskmannen Frédéric Boilet (Yukiko's spinach).
Les Corsaires des Alcibiade, som nå tydeligvis kommer med bind 5, nevnte du så vidt i din omtale av Eric Liberge for noen uker siden.

Ellers er Baru en serieskaper som burde oversettes mer. De tre albumene i debutserien hans Blues kom på dansk på 80-tallet. Han har utviklet seg som serieskaper siden den gang, og det er synd de nyere seriene hans, så vidt jeg vet, ikke har kommet på engelsk eller skandinavisk (som jeg foretrekker - fransken min er ikke SÅ god).

Det mest spesielle her er egentlig serien 1432 som er basert på den sanne historien om noen italienere som overlevde et forlis utenfor Røst det året. Serien kom faktisk på norsk i fjor, som "1432 - Da stokkfisken kom til Venezia", men da i et meget begrenset opplag (200 stk?) på et italiensk forlag (i anledning en utstilling?). Tronsmo solgte et lite antall av disse, og jeg var tilfeldigvis i Oslo når de hadde den inne.

Jeg tror t.o.m. nr. 12 av Blueberrys unge år har kommet i samlebokserien om Blueberry på norsk.

Lars Gundersen sa...

Biblioteket har faktisk de to første albumene til Baru. Sikkert kjøpt mens Torgersen ennå solgte serier. Utånshistorikken vår går tilbake ca 10 år og de i alt fem albumene i samlingen har vært lånt ut til sammen to ganger i løpet av disse årene. Når en ser på disse to albumene kan en ane at det er rom for forbedringer.


Så var det hvorfor disse Blueberry albumene 9-12, samlet i Slakteren fra Cincinnati, ikke lar seg skaffe. Sjekket både Bokkilden.no og Capris.no uten å se spor av den. På hjemmesiden til Egmont står boken som om den var i salg.