torsdag 2. september 2010

It`s the end of the world. And I feel fine ?

Det er en uvane som har preget fridagene mine. Det er at jeg står opp, skrur på tv`en og siden blir sittende foran skjermen. Det blir ikke videre produktive dager av slikt. Så begynte jeg og tenke på at fjernsyn kan ta fyr hvis de er gamle og fulle av nok støv. Hjemme hos meg synes å være plassen støv kommer for å yngle og apparatet har startet letingen etter en kirkegård. Konsekvensen ble at jeg begynte å slå av tv`en og for å fylle disse tomrommene som oppstod leste jeg. Noe som ikke var så aller verst. Det siste jeg leste var Matt Kindt`s Revolver. Dette er hans debut på Vertigo eller med andre ord et stort forlag. Hans mest kjente tidligere serier er Pistolwhip og Super Spy. Det eneste jeg har lest av ham tidligere og skrevet om her er 2 Sisters. Den var jeg til gjengjeld veldig begeistret for og det var med en smule bange forutanelser at jeg tok fatt på å lese Revolver. Det er aldri en god ting å ha for høye forventninger og etter å lest de første 10-15 sidene syntes det som om det nok en gang skulle stemme. Sånn ble det ikke. Det første jeg må nevne om serien er at nederst på hver side har Kindt lagt ut en news feed som en finner hos f.eks. CNN. Gjennom hele serien legger han ut en enorm mengde informasjon her og ved senere gjennomlesninger vil det en kan lese her gjøre historien enda bedre. Selv hadde jeg det for travelt med å komme frem til slutten til å bry meg for mye om dette. Hovedpersonen i Revolver er Sam. Han har en meningløs jobb i en avis og hvor kjæresten Maria har en mye viktigere stilling. Hun er forøvrig av den meget materialistiske typen. Hans kvinnelige sjef, Jan, er ikke akkurat velvillig innstilt overfor ham. Sam sovner kl. 11.11 på en kveld og våkner til at begynnelsen på verdens ende har startet. Kaos råder og nyheter utenfra melder om en terroristatombombe detonert i Seattle. Kontorbygget han jobber i er blitt utsatt for en bombeeksplosjon og han springer inn i for å redde Maria. Istedenfor redder han sjefen med seg ned i parkeringshuset i kjelleren. Her blir de angrepet av en, for Sam, fremmed mann. I slåsskampen som oppstår ender det med at Sam dreper vedkommende. De flykter hjem til henne og sovner. Når Sam våkner er alt ved det samme gamle og han våkner da også hjemme hos seg selv. Inntil klokken blir elleve over elleve igjen. Historien har såvidt startet og den blir bare bedre og bedre. Hva er vi egentlig vitne til. Er Sam en uvanlig schizofren som fungerer tilsynelatende bra i to virkeligheter, er det slik at det er bare en drøm eller har disse virkelighetsforskyvningene noe reelt for seg. Kindt har skrevet en utrolig intelligent, litt skremmende forvirrende og spennende historie og beviser nok en gang hvorfor han har mottatt så mye heder og ære de siste årene. Denne bør man ihvertfall lese!!


Røyke en røyk
For smerten
Røyke en røyk
For gleden
Røyke en røyk
For de ufrivillig
Røykende

Ingen kommentarer: