fredag 17. september 2010

Litt om noe større

Av og til har jeg gjort meg opp en mening på forhånd. I de fleste tilfellene er det jeg har bestemt meg for å mislike noe, koste hva det koste vil. Med Moving Pictures av ekteparet Kathryn og Stuart Immonen (opprinnelig en tegneserie utgitt på nettet og tittelen på et glimrende album av Rush fra 1981, også de canadiske) var det omvendt. Det blir vanskelig å forklare hvorfor. Jeg har ikke lest noe særlig av det Stuart Immonen har tegnet for Marvel og DC. Et unntak er den fire hefters miniserien/crossoveren Final Night. En ting er sikkert og det er at han de siste årene har etablert seg som en av de mer populære tegnerne av superhelter. Dermed blir forskjellen ganske stor til Moving Pictures. En serie i svarthvitt og utgitt på et lite forlag som Top Shelf. Det er noe som sier at dette må bli bra. Og Moving Pictures innfrir forventningene. Det er en serie hvor krigen og kunsten er sentrale tema og hvordan forskjellige personer blir berørt av dette. Tegningene kan virke enkle og allikevel er de tilstrekkelig avanserte. Noe historien krever. Jeg har valgt og ikke si noe som helst om selve historien. Dette fordi den fortjener å bli lest og forstått av hver enkelt alene.


I kretsmesterskapet
For de ikke helt
Vellykkede
Er mottoet
Noen er alltid
Bedre enn deg

Ingen kommentarer: