mandag 20. september 2010

Norsk på norsk ved en av dem

Jeg er minst et par måneder for sent ute og har heller ikke vært flink nok til å skrive om norske serier tidligere. Derfor er denne anmeldelsen altfor lite, altfor sent og det at jeg hadde tenkt å skrive om den når den kom til biblioteket og heller utsatte det, gjør det ikke bedre. Vel, det får så være. Håvard S Johansen kom i mai med tegneseriesamlingen stop.rec.ffwd. Samme måned ble den anmeldt i Dagbladet og fikk meget god kritikk. Det er en svær klump på over 200 sider og inneholder 5 historier. De tre korteste er skrevet av Øystein Stene og har tittelen Coda A til C. En ikke helt vellykket ide om en mannlig versjon av Neil Gaiman`s Death. Unntaket er den siste historien som har en sisteside som er en av de beste sidene jeg noensinne har sett i en norsk serie. Geriljahjerte er skrevet av Levi Henriksen og handler om han som er på besøk i eksens hus, uinvitert og alene. Med seg har han en rosa laks og klarer å bli uvenner med den plutselig snakkende undulaten Frank. Slutten her er så patetisk at det gjorde nesten vondt å lese. Allikevel synes jeg ikke at historien fungerer og om dette skyldes Levi Henriksens tekst er ikke så usannsynlig. stop.rec.ffwd. er også tittelen på den lengste historien i denne samlingen. Hovedpersonen skal på jobb som julenisse på julaften og havner i en krangel med samboeren. Mens han kjefter på hunden kveler han henne. For så å gå på jobb som vanlig. Denne dagen blir da ikke det. Han klarer allikevel å få gjort noen hverdagslige ting oppi det hele. Mot slutten endres historien og tegnestilen til en drømmesekvens og hvor hovedpersonen bl.a. må bekjempe et monster. Jeg ble en smule forvirret av dette, men likte det og. Alt i alt er dette en imponerende utgivelse, både i størrelse og innhold. Noe det er liten tvil om er at Johansen er en fabelaktig tegner med et enda større potensiale. Det eneste jeg vet han har gitt ut tidligere er albumet Anunnaki sammen med John S Jamtli.




I en verden av fakta
Er det de håpløse ideene
Som dominerer

4 kommentarer:

Jo sa...

Jeg er stort sett enig i din vurdering av denne utgivelsen. Anunnaki har jeg imidlertid ikke lest.

Det er positivt at en dyktig norsk serietegner som Johansen har vett til å benytte seg av ulike tekstforfattere. Særlig tidligere var det mange norske serieskapere som gjorde alt selv, selv om de egentlig bare hadde talent for enten tegning eller skriving. De senere årene ser det ut til at det er blitt mer kultur for å sette sammen gode team framfor å nødvendigvis satse på soloprestasjoner.

Bisley-inspirerte Geir Moen (ikke friidrettsutøveren) er et eksempel på en tegner som har kommet mer til sin rett etter at han fikk et brukbart manus å jobbe med på De fire store (har bare lest den første boka).

Lars Gundersen sa...

Jeg synes å huske at Moen og tegnet en sword and sorcery serie etter manus av Morten Harper, Blodøks. Denne har jeg ikke lest, ikke de fire store heller, og jeg tror at det kanskje kan skyldes manusforfatteren og ikke tegneren. Øystein Runde har jeg lest noen av seriene til og han virker som om han har en god ide om hva tegneserier bør være. Det jeg har lest av Moen er noe som ble trykket i Magnum en gang på 90-tallet.

Simon Bisley har jeg litt sansen for, men ikke i like stor grad de britiske tegnerne som lot seg inspirere av ham. Bisley har tegnet noen av de siste heftene av Hellblazer og det kan være lov å si at han var bedre før.

Jo sa...

Jeg har lest Blodøks, og det var ikke det helt store.
Da likte jeg bedre De fire store. Det var vanskelig å ikke se paralellene til The League of Extraordinary Gentlemen, men De fire store er en serie som står godt på egne ben, og jeg kommer til å lese fortsettelsen i bok 2.

Bisley er vel en av de tegnerne som det ikke er så sundt å bli for inspirert av. Bisley selv kan være fantastisk, men det er en stil som krever veldig mye. Tegningene til kopistene blir ofte veldig rotete og blir mer stil enn innhold.
Hellblazer-seriene hans har jeg ikke sett.

Lars Gundersen sa...

Med Peter Milligan som forfatter siden nr. 251 har Hellblazer virkelig tatt seg opp igjen. Og Bisley har vel laget en del av coverne også. De Fire Store 1 og 2 står vel på den listen jeg skal lest før jul, trur eg...