tirsdag 11. januar 2011

Og ut av skogen kom ?

Det hele startet som en lettere manisk ide og nå har virkeligheten tatt meg igjen. Har ikke lenger muligheten til å skrive like mange innlegg. Først og fremst fordi jeg ikke er en lykkelig eier av en Laptop/ PC/ Mac og derfor ikke har behov for trådløst bredbånd der hjemme. Etter det skulle en tro at i jobbsammenheng ville det fungere. Nei, ledelsen har bestemt at formidling av tegneserier ikke har noen som helst prioritet. Greit nok ! Det er ikke noe vits i å gråte seg i søvn over at det en driver med ikke har noen verdi sett med de overordnendes øyne. Dermed var det sagt og jeg kan skrive om en av de seriene jeg har lest i det siste. For en måneds tid siden fikk biblioteket inn den komplette samlingen av canadiske Jeff Lemire`s Essex County. Den har jeg ennå ikke fått lest, men en av julepresangene til meg selv var første samlingen av hans Vertigo-serie Sweet Tooth med tittelen Out of the Woods. 14.12. kom bok nr. 2, In Captivity og jeg venter bare på lønning. De kommer snart til biblioteket òg. Historien i Sweet Tooth er lagt til etter den store katastrofen. Denne gangen i form av en dødelig sykdom som har lagt store deler av jorden øde. De barna som kommer til verden etter denne blir født med dyrelignende utseender. Hovedpersonen Gus er 9 år og har et hjortegevir. Han har bodd hele sitt liv i en liten tømmerhytte i skogen i Nebraska sammen med sin far. Når faren dør er Gus helt alene og totalt uerfaren i en meget fiendtlig verden. Etter nesten å ha blitt tatt til fange av to jegere blir Gus reddet av den mystiske einstøingen og vandringsmannen Tommy Jepperd. Jepperd lover å føre Gus til fristedet for slike som han, The Reservation. For Gus er dette starten på en begivenhetsrik reise. En kan kanskje si at historien her ikke er den mest originale, men det er måten Lemire klarer å fortelle den på. At en gutt med horn skal kunne virke troverdig er en prestasjon i seg selv. Tegningene kan også sies å være enkle, men de fungerer forbløffende bra. I det hele tatt er dette en overbevisende vri på en type historier, som er blitt fortalt titt og ofte i tegneseriesammenheng. Når det gjelder denne typen historier må jeg få lov å sitere wikipedia.org : Sweet Tooth, as a post-apocalyptic parable, is rife with influences such as Tim Truman’s Scout: War Shaman and the Winterworld three issue mini-series. As well as art influence by Richard Corben's A Boy and His Dog written by Harlan Ellison and The Punisher: The End, written by Garth Ennis. Seriene det refereres til er vel ikke de seriene jeg ville først nevnt. Ikke at det ikke er bra serier. Timothy Truman`s Scout skal jeg skrive om senere. Winterworld av Chuck Dixon og Zaffino tror jeg gikk i X-9 Spesial og A Boy and His Dog vet jeg ikke om jeg har lest. Et album jeg ville ha sammenlignet denne historien med er Den sidste Chancen utgitt på dansk i 1986. Her er det argentinerne Carlos Trillo, som har skrevet manus, og Horacio Altuna, som har tegnet. En historie hvor en ukjent sykdom dreper alle som har kommet i puberteten eller har den overstått. Dermed blir barna overlatt til å klare seg som best de kan alene, mens det å bli voksen aldri har vært mindre attraktivt. Et glimrende album jeg lånte bort og aldri fikk tilbake. Så skal jeg ha fri og få lest Essex County.

Ingen kommentarer: