tirsdag 15. februar 2011

Lars bedriver ord (og har egentlig ingenting å si)

Noe av det mest bortkastede jeg kan tenke meg er å være syk mens en har fri. Allikevel skjer det gang på gang og denne siste gangen var det, om mulig, enda mer frustrerende enn ellers. Ikke at jeg skal utdype det på noen som helst måte. Vel, med så mye fri som jeg har nå er det vel ennå større sannsynlighet for at dette vil skje igjen. Om ikke annet har jeg nå fått lest en del serier. Som jeg skal skrive om senere. Nå derimot hadde jeg tenkt å skrive om noe helt annet. Amerikanerne hadde på begynnelsen og midten av 80-tallet ikke helt gjort seg opp en formening om hva en graphic novel var. Da var en grafisk roman det samme som et europeisk album. Både DC og Marvel startet på midten av tiåret sine egne albumserier med originalt materiale. Marvel sin skal jeg komme tilbake til fordi her var det mye bra.
DC gjorde to forsøk. Først ute var DC Graphic Novel som startet i 1983 og avsluttet etter 7 album i 1986. Deretter kom DC Science Fiction Graphic Novel serien i 1985, som også gikk inn etter 7 utgivelser. Sistnevnte var en serie med adapsjoner av kjente science fiction forfattere, noe en kan se på listen nedenunder. Av disse syv har jeg bare tre selv. Både jeg biblioteket har den danske utgaven av Hell On Earth(en av de tegneseriene som har vært på biblioteket lenger enn meg, men som ikke har vært utlånt på snart 6 år). Det er en av disse to andre jeg har tenkt på en del i det siste. Og det er heller ikke Demon With a Glass hand selv om Marshall Rogers tegnet. Nei, det er The Magic Goes Away. Første gangen jeg leste denne novellen var i en av Isaac Asimov`s antologiserier. Jeg var mektig imponert av kombinasjonen vitenskap og fantasy. Senere leste jeg også novellen What Use is a Glass Dagger som kronologisk kommer før. I forrige uke fant jeg ut at tegneserieversjonen av Star Wars : Attack of the Clones Episode II var tegnet av Jan Duursema. Og da syntes jeg litt synd på henne. Hun er født i 1954 og begynte å gjøre seg bemerket på 80-tallet. Hun har tegnet en rekke titler for både DC og Marvel, har de siste årene jobbet for Dark Horse med Star Wars og hvor hun skal ha skapt et par av de mer perifere figurene. Hun er gift med serietegneren Tom Mandrake og min personlige favoritt av alt det han har gjort er The Spectre, i samarbeid med John Ostrander, som kom på slutten av 90-tallet. Larry Niven er et av de menneskene jeg med sikkerhet vet er mer konservativ enn meg. På 80-tallet var han og Arthur C Clarke to av medlemmene i Ronald Reagan`s tenketank som skulle komme opp med ideer for å virkeliggjøre Reagan`s versjon av Star Wars. Han er kanskje mest kjent for Ringworld serien og har skrevet en rekke halvgode bøker i samarbeid med Jerry Pournelle. Men med The Magic Goes Away skjøt han innertier. Glass Dagger er også glimrende og siden har han utvidet denne historien i to romaner, igjen sammen med Pournelle.
I The Magic er en i en verden som har vært styrt av trollmenn. Nå har det seg slik at disse har prestert å bruke opp all magien eller manaen som er igjen. Dermed nærmer det seg raskt slutten på denne epoken og en definitiv ende på trollmennenes herredømme. Magikeren The Warlock og hans assistent Clubfoot er historiens hovedpersoner. Disse er på vei til det eneste stedet hvor en ennå finner rester av mana. The Warlock har nemlig en ide om hvordan en kan fornye manaen. En som allerede har tenkt utenfor boksen er necromanceren Wavyhill. Det hele topper seg når The Warlock`s plan blir satt ut i livet. Duursema tegner dette så bra at på 80-tallet kunne jeg ikke ant at hun var av det motsatte kjønn. Jeg ville heller ikke trodd at kvinner kunne tegne så bra serier. Nå vet jeg litt bedre. Det eneste jeg har å utsette er at historien blir litt for komprimert, men det er på ingen måte skjemmende for helheten. Hvis en ikke allerede har dette albumet kan en skaffe det på nettet. Det er verdt bryet, men det vil koste et sted mellom 20 og 40 dollar pluss frakt.
Lånt fra Wikipedia.org :
List of graphic novels in the DC Graphic Novel and DC Science Fiction Graphic Novel series

Number Title Year Writers Artists Notes
DC Graphic Novel series


01 Star Raiders
1983 Elliot S! Maggin
José Luis García-López
based on the video game Star Raiders


02 Warlords
1983 Steve Skeates
David Wenzel

03 The Medusa Chain
1984 Ernie Colón
Ernie Colón

04 The Hunger Dogs
1985 Jack Kirby
Jack Kirby,
Greg Theakston,
D. Bruce Berry,
Mike Royer
set in the Fourth World; first appearance of Bekka

05 Me and Joe Priest
1985 Greg Potter
Ron Randall


06 Metalzoic
1986 Pat Mills
Kevin O'Neill

07 Space Clusters
1986 Arthur Byron Cover
Alex Niño

DC Science Fiction Graphic Novel series

01 Hell on Earth
1985 Robert Bloch,
Robert Loren Fleming
Keith Giffen

02 Nightwings
1985
Robert Silverberg,
Cary Bates
Gene Colan

03 Frost and Fire
1985
Ray Bradbury,
Klaus Janson
Klaus Janson

04 Merchants of Venus
1986 Frederik Pohl,

Victoria Petersen,
Neal McPheeters
Neal McPheeters

05 Demon with a Glass Hand
1985 Harlan Ellison
Marshall Rogers
also adapted as an Outer Limits episode

06 The Magic Goes Away
1986 Larry Niven,
Paul Kupperberg
Jan Duursema

07 Sandkings
1987
George R. R. Martin,
Doug Moench, Neal McPheeters Pat Broderick,
Neal McPheeters also adapted as an Outer Limits episode

Ingen kommentarer: