fredag 20. mai 2011

Annerledesmanga III

Forvirring kan sies å være en intellektuell prøvelse. Selv liker jeg å bli forvirret når jeg leser tegneserier og skjønnlitteratur. Om ikke annet enn at det tvinger meg til å tenke. Et eksempel på at det tjener en hensikt er Bill Sienkiewicz`s Stray Toasters hvor jeg ved første gjennomlesning ikke skjønte bæret, men en tid senere leste jeg den om igjen og bitene falt på plass. Den er da også siden blitt en av favorittene. Så er det de tilfellene hvor en kan bli overmannet av forvirringen. Oji Suzuki`s A Single Match er en samling av 11 fortellinger og utgitt på det lille canadiske forlaget Drawn & Quarterly. De har igjen utgitt Yoshihiro Tatsumi og Suzuki er også en del av den alternative mangaen eller Gekiga Tatsumi startet med på 50-tallet(se A Drifting Life av og med Tatsumi). Suzuki er yngre enn Tatsumi og slo i gjennom på 60-tallet. Suzuki konsentrerer seg ikke like mye om det sosialrealistiske, men heller det poetiske og eksperimenterer med det narrative. Nå pleier ikke jeg være den som kommenterer oversettelser, men her kan en undre seg over at noe må ha blitt borte fra den japanske originalen.En av de største novelleforfatterne jeg har lest er Kjell Askildsen og det eneste jeg har å utsette på hans noveller er at jeg ikke alltid var smart nok til å skjønne slutten. Det samme med Suzuki. I Highway Town blir en presentert for landsbyens utstøtte, den aldrende Kyoko, og hennes liv. Etter en miserabel oppvekst dreper hun sitt første barn som 13-åring(uvisst om det var sitt eget eller andres)og siden får hun en stund oppmerksomhet fra mennene rundt seg. Inntil alderen innhenter henne og hun finner den ene virkelige vennen. Som siden forsvinner. Nå er denne historien mer innholdsrik enn jeg beskriver og den avsluttes med at Kyoko ber om unnskyldning. Om det er til alle rundt seg eller seg selv er litt uklart. Tittelhistorien handler om en ung gutt og hans drømmeaktige reise mot noe annet og det hele starter med at han ber en fremmed mann om fyr. For siden å fortelle ham sin historie. Dette er en vakker serie og også en vanskelig en. Desto større grunn til å lese den.

Ingen kommentarer: