onsdag 4. mai 2011

En innledning tenkt for et annet innlegg

I løpet av bloggen har jeg nevnt en del mangaserier og forsøkt å skrive noe vettugt om noen av disse. Jeg har også skrevet om koreansk manhwa(Bujaro`s Diary og Stephenie Meyer`s Twilight) og det er selvfølgelig altfor lite når en ser hvor mange bra serier som kommer fra Korea(to eksempler på biblioteket er Planet blood og Demon Diary). Får ta igjen det senere. Det jeg ennå har til gode å skrive om serier fra den del av verden er manhua, dvs. tegneserier fra Kina. Mesteparten av disse utgis i Hong Kong og på Taiwan. Noe som sikkert skyldes mindre innblanding fra statlige myndigheter og dermed økt kunstnerisk frihet. Grunnen til at jeg ikke har skrevet om manhua tidligere er at jeg har lest veldig lite slike serier. Biblioteket har samlingene 1-3 med serien The Legendary Couple av forfatteren Louis Cha og Tony Wong(Wong Yuk-long). Wong er for øvrig nestoren innen tegneseriemiljøet i Hong Kong og har bl.a. startet forlaget Jade Dynasty Publications Ltd. Mike Baron(Nexus, Badger m.m.) skrev også flere titler utgitt i Hong Kong som bl.a. Blood Sword og Oriental Heroes. Sistnevnte tegnet av Wong og hvor jeg har kommet over noen få hefter brukt. Manhua er ofte fantastisk tegnet og enda oftere i farger enn det som er vanlig med de to andre. Aberet er at historiene veldig ofte handler om kinesisk mytologi / gudeverden og kampsport og det blir utrolig kjedelig i lengden. Det er begrenset hvor lenge jeg finner det interessant å se figurene fremføre sine endeløse kampsekvenser med og uten våpen. Og det kan jeg si som er oppvokst med superhelter. Vel, egentlig hadde jeg tenkt å skrive om Lian Ong`s første album i serien Horisont, Fuglen og Stenen. Med handling fra Kina og i den tro at Ong var kinesisk, mens han da i virkeligheten er født i Nederland. Sånn kan det gå.

Ingen kommentarer: