mandag 16. mai 2011

Hurra ?

Siden dette er innlegg nummer 600 tenkte jeg å skrive litt om dette nestenjubileet. Først må jeg si at en av de få tingene jeg ser med et positivt blikk på er fremtiden. Det at dette viruset som er menneskeheten uansett prøvelser vil finne løsninger. Jeg har lest Science Fiction så lenge jeg kan huske, men jeg har alltid vegret meg for å lære noe som helst om nyere teknologiske fremskritt. Det tok meg 5 år å få cd spiller etter at den ble lansert og nesten like lenge før jeg startet å kjøpe cd`er. Jeg fikk mitt første minibankkort på 2000-tallet og mobiltelefonen mestrer jeg dit hen at jeg nå klarer å lagre nummer. Med en slik innstilling skulle en tro at den verdensomspennende veven ville bli et hinder jeg aldri ville kunne overstige. Det er den da for så vidt ennå og allikevel har jeg lagt ut denne bloggen i to og et halvt år. Når en ser bort fra kvaliteten på det jeg har skrevet er det allikevel slik at hvert innlegg i snitt er på rundt 400-450 ord. Det blir i underkant av en kvart million ord. Videre er det rundt 3-4 bilder pr. innlegg og da kommer en opp i rundt to tusen bilder. Og jeg må ha skrevet om og nevnt langt mer enn 1000 tegneserier. For ikke å snakke om tegnere og forfattere. Nå er ikke dette et forsøk på å skryte, men snarere det at denne opphopningen av informasjon er lagret et eller annet sted i Cyberspace og at jeg er delvis ansvarlig for det. Og kanskje vil informasjonen være der når jeg vil ha glemt det hele. En vet aldri med disse amalgamfyllingene. Bare for å ha nevnt noe om tegneserier. Jeg var på Outland her om dagen og kjøpte samlinger de hadde på tilbud. Vanligvis når jeg gjør dette er det slik at det er så billig at jeg har ikke råd til ikke å kjøpe. Det en kommer hjem med er da også veldig varierende når det kommer til kvalitet. Denne gangen derimot hadde jeg flaks og ble nesten litt imponert av meg selv og min tilsynelatende evne til å skille klinten fra hveten. En av de jeg kjøpte var tegneserie prequelen til Kevin J Anderson`s(Star Wars, Dune sammen med Brian Herbert og X-Files m.m.) Science Fiction serie Saga of the Seven Suns, Veiled Alliances. Den var så bra at jeg dagen etter å ha lest den bestilte den og de syv bøkene i serien til biblioteket. En annen var Screamland som samlet de fem første og eneste heftene i denne serien. Skrevet av debutanten Harold Sipe, illustrert av Hector Casanova og med forord av Jason Aaron(Scalped). Hovedpersonene er virkelige skrekkfilmfigurer fra 30-50-tallet, The Mummy, Frankenstein`s Monster, The Wolfman og grev Dracula. Hvordan tilværelsen arter seg når de senere er blitt has beens og hva som skjer når de alle blir gitt en ny sjanse. Dette er virkelig en bra serie og jeg skal skrive mer om den når biblioteket får den. Så kjøpte jeg Ultimate Fantastic Four vol. 6 og her får en begynnelsen på det som blir til Robert Kirkman`s Marvel Zombies. Når Victor van Damme redder menneskeheten var verdt hele prisen for denne. En annen var American Jesus. En miniserie først utgitt på Dark Horse og så i samlet utgave på Image Comics. Illustrert av Peter Gross(Books of Magic, Lucifer og The Unwritten)og hvor en blir fortalt en annerledes endetids fortelling. Ment å være den første av tre, men de to neste lar vente på seg. Begge disse siste er skrevet av Mark Millar og han er ikke bare en av de mest populære forfatterne gjennom tidene, men også en av de mestselgende og med god grunn. Det er bare det at han fremstår som guds gave, Ibsen sa for øvrig noe sånt som at hos nordmenn er misunnelsen sterkere enn kjønnsdriftene, til amerikanske mainstream serier og allikevel skal jeg skrive mye mer om han senere. Bildene denne gang er det Charles Vess som står for og han har jeg beundret siden 1983.

Ingen kommentarer: