torsdag 6. oktober 2011

Ikke akkurat Red Sonja

Satt på toget i går morges og leste ferdig Gary Phillip`s High Rollers. Da slo det meg at jeg har skrevet en hel haug om krimserier i denne bloggen. Og jeg har tenkt å krote ned noen linjer om High Rollers også. Dette innlegget handler derimot ikke om organisert kriminalitet (skjønt marxister vil kunne argumentere at det dukker opp opptil flere meget kriminelle individer i løpet av historien), fordrukne privatdetektiver eller damsels in distress. Det er så vidt jeg husker ingen i den serien jeg har tenkt å skrive om. En av bibliotekets serier som av en eller annen grunn har fått stått ulest av meg i lang tid er Artesia av Mark Smylie. Karakterisert i en av anmeldelsene som : The Thinking Man`s Epic for the 21st Century. Og en må tenke når en leser Artesia. Dette skyldes kanskje at Smylie tidligere har studert filosofi, engelsk og statsvitenskap. Smylie startet serien tilbake i 1999 og det har til nå kommet 4 samlinger. Smylie har visstnok uttalt at det kan komme så mange som 22 og at det minimum vil komme 7. De to første miniseriene og senere samlingene ble utgitt på forlaget Sirius og etter dette startet han sitt eget med navnet Archaia Studios Press. En annen serie som gis ut på dette forlaget nå er David Petersen`s Mouse Guard som jeg har skrevet om tidligere. Heltinnen i Smylie`s fortelling er Artesia. En mektig kriger og leder av krigere. Datter av en heks og med en til tider guddommelig omgangskrets. Hun tjenestegjør under kong Branimir og er samtidig hans elskerinne. Hvorfor hun er det siste blir ikke akkurat forklart, men kanskje det var vanlig å gå til sengs med kvinnelige hærførere. De befinner seg i et land hvor føydalismen rår og hvor en rekke småkonger regjerer. Landet de befinner seg i kan være bygget på middelaldersk England og Skottland, Irland eller ingen av dem. Artesia og hennes menn og kvinner blir offer for intriger og tar en blodig hevn. Mot slutten av bok 1 foretar Artesia en beslutning som får store konsekvenser for den videre handlingen. Dette er light versjonen av hva denne serien handler om og jeg kan garantere at den er adskillig mye bedre enn det jeg skrevet. Smylie tegner fantastisk og serien er en fryd å lese. Det er forfriskende med fantasy som også stimulerer det en måtte ha av intellekt. Det eneste som trekker ned er at boken er intended for mature readers. Noe som sikkert skyldes hyppigheten av underskjønne nakne kvinner og ikke den til tider meget grafiske volden. http://artesiaonline.com/blog/

Ingen kommentarer: