mandag 10. oktober 2011

Ikke for teknofober

Livet ble aldri slikt det var ment å leves, det kom for mye i veien. Noe jeg ikke kan klage for mye om, men som igjen ikke forhindrer meg fra å gjøre akkurat det. Av de tingene en kan takke seg lykkelig for er at en ikke må være er Major Kusanagi i Japans anti-terrorstyrke Seksjon 9. En cyborg hvis eneste rest av menneskelighet er hjernen og en del av ryggmargen. Kompensasjonen blir økt styrke og et forsterket sanseapparat. Kusanagi er hovedpersonen i Masamune Shirows Ghost In the Shell. Lagt til en ikke altfor fjern fremtid og tydelig inspirert av William Gibson og cyberpunkgenren. Det sentrale temaet i serien, og de to senere Ghost In the Shell 2 : Man/Machine Interface og Ghost In the Shell 1.5 : Human-Error Processer, er forholdet mellom menneske og maskin og hva det er som definerer det menneskelige. Nå er det ikke slik at denne serien er å regne som et filosofisk innlegg i pågående debatt. Da ville den ha blitt fort glemt. Den er derimot glimrende skrevet og tegnet av Shirow, med muligens litt hjelp av noen få assistenter, og inneholder nok intriger, action og humor til å underholde de fleste. Det eneste aberet er at historien til tider kan bli litt vel intrikat. Det er også blitt laget to anime filmer av denne serien og to anime tv-serier. Shirow var en av de japanske serieskaperne som slo i gjennom i vesten før han fikk sitt definitive gjennombrudd i Japan. Noe mange mener skyldes Shirows mer vestlige tegnestil. Serien han slo igjennom med i USA var Appleseed. Først gitt ut av Eclipse fra 1988 og siden gjenutgitt i sin helhet på Dark Horse Comics. Problemet er bare at jeg har lest nada, zilch, zero av denne serien. Det eneste jeg har fått med meg er den ene anime filmen Appleseed Ex Machina fra 2007 og produsert av John Woo. Den første filmatiseringen av Appleseed kom i 2003. De som kan dette karakteriserer serien som en blanding av Cyperpunk (som synes å være gjennomgangstemaet for Shirows produksjon) og mecha (store roboter som styres av mennesker) Black Magic var det første han ga ut i Japan på et stort forlag. Den kom i 1983 og i 1990 ga Eclipse forlag den ut i en firehefters miniserie. Av en eller merkelig grunn har jeg fått tak i de tre første av disse, men kan ikke huske om jeg har lånt med bibliotekets samlede utgave hjem for å lese avslutningen. Ikke fordi at Black Magic er noen dårlig cyperpunk serie, men den bærer preg av å være en debut med dens små mangler. Det er bare det at jeg husker så mye dårligere enn tidligere. To andre serier av Shirow utgitt på Dark Horse er Orion og Dominion. Her har jeg bare lest litt av Orion og et par hefter av Dominion: Tank Police så det er ikke så mye å si. Dette var et forsøk på en rask og overflatisk presentasjon av Masamune Shirow og hans serier. Det overflatiske lykkes jeg kanskje best med. Shirow ble for øvrig født i Kobe 23.11. 1961.

Ingen kommentarer: