tirsdag 24. juli 2012

Når en trør vannet med ord

Gene Dalby skrev i sin tid: Sendingene har vært uklare siden vaktmesteren hengte seg i fellesantennen(første linje i diktet Kommunikasjonskollaps fra diktsamlingen Linedanser på piggtråd fra 1979). Det samme skjedde hos meg i helgen når antenneledningen oppe på loftet, hvor jeg ikke kommer til, falt ut, men det er ingen vaktmester hvor jeg bor. Og det viste seg allikevel å være en god ting. Da hadde jeg ikke lenger en god unnskyldning for ikke å lese noen av de tegneseriene jeg kjøpte hos Outland tidligere den uken.

En av disse var en samling av Paul Pope`s 100 %. En miniserie hvor handlingen er lagt til noen tiår inn i fremtiden. En historie om 6 forskjellige mennesker og hvordan deres tilværelser blir viklet sammen i et enda nyere New York. Den var bra og ingen andre tegner som Pope, men det var noe å utsette som jeg ennå ikke helt kan sette fingeren på. Videre fikk jeg lest andre samling av Marvel`s relansering av Daredevil. Skrevet av Mark Waid og kanskje den superhelterien som har høstet flest lovord det siste halvannet året. Waid`s utgave av Daredevil står ikke tilbake for Brian Michael Bendis og Ed Brubaker`s tidligere versjoner av karakteren og når jeg har fått lest bok 1 skal jeg si noe mer. Det jeg kan si er at Waid har etter hvert skrevet en laaaaang rekke meget bra superheltserier og det han driver med hos Boom! Studios synes
spennende.


Nå var det slik at jeg rakk å lese en samling til denne dagen og så satte noen antenneledningen inn igjen og det var tid for å vegetere igjen. Det var Heart of Empire og om den og Bryan Talbot hadde jeg tenkt å skrive noe neste gang?

Ingen kommentarer: