mandag 6. august 2012

Shake a Leg ?

Brian Azzarello er en amerikaner født i Cleveland og en av de mest begavede tegneserieforfatterne USA noensinne har fostret. Han har nylig avsluttet den 9 hefters serien Spaceman sammen Eduardo Risso. Disse var det også som stod bak en tidenes beste serier, 100 Bullets. Denne har jeg ennå ikke skrevet noe om. Det skyldes at jeg er pent nødt til å lese den minst et par ganger til før jeg til en viss grad kan få med meg hvor genial den egentlig var. Han har uten tvil vært den forfatteren av Hellblazer som har gjort sterkest inntrykk på undertegnede og hans Loveless er en av de bedre westernseriene jeg har lest.

Av og til har til og med jeg lov å endre mening. Tidligere har jeg nevnt den grafiske romanen Joker av Azzarello og Lee Bermejo (utallige covere og bl.a. den tre hefters miniserien Superman/Gen 13 utgitt på norsk i Gigant nr. 3 2001). Sammen står de og bak den to hefters miniserien Before Watchmen: Rorschach. Jeg hadde ikke mye godt å si om denne serien da, men så har jeg siden blitt vist hvor feil jeg tok. Historien er fortalt av en av Jokerens mange lettere suicidale hjelpere, Johnny Frost, (hvorfor noen vil jobbe for ham er meg et sant under), som får i oppdrag å hente en frigitt Joker fra Arkham Asylum.

Når denne får se hva hans kriminelle konkurrenter har gjort siden sist sverger han hevn. Og han er mannen til å gjennomføre den. Siden denne fortellingen er lagt til et alternativt univers (ikke Elseworlds) gir dette Azzarello mye friere tøyler til å fortelle sin historie. Batman får en mer perifer rolle og gjør ikke sin virkelige inntreden før på slutten. De som virkelig har greie på det sier at denne historien er det beste forsøket å dykke ned i Jokerens psyke siden Moore/ Bolland`s Killing Joke, skjønt Morrison/McKean`s Arkham Asylum ga vel også noe innsikt. Bermejo får til fulle vist hvilken eminent tegner han er med å skape bildene som illustrerer denne mørkt dystre fortellingen. Sist hadde jeg ikke bestilt denne, men det har jeg denne gangen. Og jeg mener fremdeles at det er et av de jævligste coverne i DC`s snart åttiårige historie, men har vært nødt til å ombestemme meg m.h.t. innholdet.

Ingen kommentarer: