tirsdag 9. oktober 2012

En kort (og sikkert ikke helt korrekt) historikk om hvem som ble hva

Hvis det er en serieskaper jeg virkelig beundrer og allikevel har store problemer å lese serier av, så må det være Jack «The King» Kirby. Det at min mening og oppfatning tilhører mindretallet får være min unnskyldning når jeg nå omtaler et slikt kreativt geni. Han nevnes som en av tegnerne i Will Eisner`s historie Drømmeren (Solnedgang i Sunshine City) og hvor handlingen er lagt til Eisner/Iger`s studio. Det var midten av 30-tallet og Kirby hadde allerede gjort seg positivt bemerket. Så treffer han Joe Simon og sammen skaper de et amerikansk ikon, Captain America.
 Denne konstellasjonen holdt sammen og lagde serier lenge etter at sensurorganet The Comics Authority gjorde sin klamme inntreden i 1954. Sammen startet de 1953 forlaget Mainline Publications. Her ga de ut en rekke forskjellige serier innen ulike sjangere. Young Romance kom ikke på Mainline og er vel kanskje den som huskes best i ettertid. Romantiske serier for et mer modent publikum. Det var blant annet her at Roy Lichtenstein «hentet» inspirasjon til det som senere ble milliardindustrien Pop Art. Selvfølgelig har opphavsmennene fått sin rettmessige del av både heder og selvfølgelig også økonomisk kompensasjon.
 Når jeg nå først har innrømmet å være en del av en forvirret minoritet og da kan jeg og tilstå at jeg er en del av et broderskap bestående av få og redningsløse mannslinger. Disse få av oss har innrømmet ofentlig å mislike Stan Lee dypt og inderlig. (Forholdet mellom Kirby og Lee var heller ikke hjertelig og det er en av grunnene til at de oppfant The Marvel Way, hvor forfatter og tegner sjelden møtes). Jeg ville ikke bruke hat, men det er noe i nærheten av det jeg føler for denne pr kåte gnomen. I sitt siste intervju forteller Kirby om et av deres første møter. Timely/Atlas sine kontorer er i ferd med å tømmes etter at selskapet har gått konkurs. På en kontorstol sitter en ung Lee og gråter og inn kommer redningsmannen Kirby. En mann med erfaring og ikke minst nye ideer.
 Disse to starter tidenes største tegneseriesuksess, Marvel Comics, og Lee stjeler all æren (og det meste av det som blir av penger). Hvordan Kirby skapte karakterer som The Hulk, Iron Man, The X-Men, Avengers og Fantastic Four og allikevel endte opp uten å bli mangemillionær er ufattelig. Han ble så vidt kreditert i Avengers-filmen fra i våres og selvfølgelig uten noen som helst kompensasjon til de etterlatte. Lee er selvfølgelig en av produsentene. Slik han har vært på nesten alle de siste filmene basert på Marvel`s figurer. Kirby nevner også i det intervjuet nevnt ovenfor at han kom opp med konseptet til Spider-Man, men hadde ikke tid til å videreutvikle dette. Han ga det til Steve Ditko og dermed hadde en enda en som er blitt snytt for ufattelige summer.
 Etter å ha bl.a. tegnet 109 utgaver av Fantastic Four ble Kirby lokket til den andre siden av gjerdet/New York (hvor gresset etter sigende alltid er grønnere) og begynte å jobbe for DC Comics. Friere kreative tøyler, bedre betaling og anerkjennelsen Kirby vitterlig fortjente. Her skapte han Kirby`s Fourth World, Darkseid, New Genesis, O.M.A.C., Mister Miracle og Big Barda. Disse karakterene ble ingen umiddelbar økonomisk suksess, men har satt sine tydelige preg på DC universet siden. Kamandi: The Last Boy on Earth (1-40) var den serien han tegnet og skrev lengst. Alle disse seriene skilte seg klart ut blant det som ble utgitt på tidlig 70-tall.
Slukøret forlot Kirby til slutt DC og begynte igjen å jobbe for Marvel. Her ble han straffet for å ha sveket forlaget, arbeidsbetingelsene ble ennå dårligere og han fikk ikke jobbe med de mest populære seriene. Likevel skapte han nå The Eternals (biblioteket har en samling av disse og også Neil Gaiman`s serie basert på denne)(biblioteket har også Jack Kirby`s Fourth World samlet i fire bind) og Machine Man. Nok en gang fikk han vist: We Know it`s Difficult, But We Do Try to Show Some Class. Kirby forlater Marvel for siste gang i 1978 og begynner å jobbe med animasjon.

Så spoler vi frem til 1981 og en annen ting som fikk stor betydning for utviklingen av tegneserier i USA. Forlaget Pacific Comics startet å gi ut blader. Og det som var den store forskjellen her var at serieskaperne selv eide rettighetene til seriene. I motsetning til de andres politikk med Work for Hire. Kirby fikk gitt ut seriene Captain Victory og Silver Star. De gikk inn når forlaget gikk konkurs i 1984. Det var kanskje like bra. Ikke at Kirby`s serier var dårlige, men de var fader meg ikke særlig bra heller. 1985 og Kirby gir ut den grafiske romanen i albumformat The Hunger Dogs på DC og i 1993 kom serien Phantom Force først ut på Image Comics.

Dette var altså en serieskaper som av Heidi Macdonald( http://comicsbeat.com/ )regnes som en av de fire største serieskaperne verden har sett. De tre andre er Herge, Ozamu Tezuka og Carl Barks.  Så mye han etterlot seg og all den urettferdigheten han ble utsatt for og jeg har ennå til gode å lese noe negativt skrevet om ham. Kirby gikk bort 06.02., 1994 bare 76 år gammel.

Ingen kommentarer: