fredag 16. november 2012

Hvor jeg forteller enda noen meningsløse anekdoter om meg selv og med en mulig tilknytning til tegneserier.

Det er tre tegneserier jeg lånte og aldri fikk levert tilbake. Disse er i rekkefølge: Sprint & co nr. 3: I skyggen av Zero, Prins Valiant nr. 4: Hunnerjegerne og Edderkoppen nr. 6. Jeg har med påkrevet vilje stjålet et og det var Prins Valiant nr. 3: Til kamp for Thule. Også var det ingen av disse jeg faktisk skulle skrive om. Det jeg heller ikke skulle skrive om var det meningsløse 90-tallet og hvor jeg på begynnelsen av dette fant ut at jeg ikke hadde råd til å kjøpe serier lenger. Dette varte noen år før jeg kom til nasjonal sans og samling igjen. Så var det å finne ut hva i all hel…. jeg hadde gått glipp av!! Det jeg da gjorde var at jeg håndskrev lister på vanlige ruteark over hva jeg manglet. Og siden trålet bruktbutikkene for å finne disse. En «godt voksen mann» med lapp hjemmefra nitidig letende i bunkene av brukte serier. Og jeg fant det meste av hva jeg hadde unnlatt å kjøpe nytt. Så var det noe helt annet.
Jeg har en ambisjon om å skrive om alle tradepaperback-utgivelsene (eller i det minste om alle forfatterne) i serien Hellblazer (se: Argumentum Ad Nauseam) og dette vil ikke bli fullført før tidligst høsten 2016. Jeg har i hvert fall ikke lagt skjul på at dette er kanskje den beste serien, ved siden av Cerebus som gjorde det samme i mars 2004, som snart har kommet ut med 300 hefter. Da var det at nyheten om at Hellblazer vil gå inn med nr. 300 kom. Et realt spark i «mellomgulvet». Erstatningen vil bli tittelen Constantine og utgitt i det virvaret som nå er DC`s 52. Hvor hovedpersonen ikke lenger får lov til å føre et udannet språk, kutte dramatisk ned på røykingen og definitivt ikke få lov til å bytte til seg en bibel laget av forhuder mot en engels sperm. Med tanke på all politisk korrekthet sier jo dette seg selv.
La meg så bare nevne: Alan Moore, John Totleben, Steve Bissette og Rick Veitch skapte denne karakteren tilbake i 1985 og lot ham få en sentral plass i Swamp Thing. I 1988 fikk han sitt eget hefte med Hellblazer. Fra da av har Jamie Delano, Grant Morrison, Neil Gaiman, Dick Foreman, Garth Ennis, John Smith, Eddie Campbell, Paul Jenkins, Warren Ellis, Darko Macan, Brian Azzarello, Mike Carey, Denise Mina, Jason Aaron, Andy Diggle og Peter Milligan skrevet om John Constantine`s liv og levned. Så etter 25 år er det da vitterlig slutt og vi ender opp med den versjonen av Constantine en har fått sett i Justice League Dark. Av og til kan en bli så eitrande forbanna……

Ingen kommentarer: