tirsdag 12. februar 2013

The stars his destination

Jim Starlin er en amerikansk serieskaper som ikke er veldig kjent her hjemme. Så har det heller ikke blitt utgitt mange av seriene hans på norsk. De få jeg husker er den firehefters miniserien The Weird/Den Særegne (Supermann nr. 5 og 6, 1989) i en noe amputert utgave hvor han hadde manus og Bernie Wrightson tegnet. Breed er en seks hefters miniserie, først utgitt på Malibu Comics i 1994, utgitt i Magnum nr. 1, 1995 og Magnum presenter nr. 1, 1995 og hvor Starlin både tegnet og skrev manus. Også er det de første kapitlene i en tredje serie, men det vil jeg komme tilbake til senere i innlegget. Det eneste merkelige med The Weird var hvor uinspirert manus og tegninger var. Og det i en periode hvor hele DC universet var i ferd med å gjennomgå en revitalisering av dimensjoner (den kom opprinnelig ut i 1988). Breed derimot var så bra at den vil jeg skrive mer om i et senere innlegg.
Nå er det ikke slik at jeg selv har lest altfor mye av Starlin`s nokså omfattende produksjon. Jeg har lest deler av miniseriene Infinity War og Infinity Crusade. Tegnet av Ron Lim (og jeg liker virkelig ikke tegningene til Lim) og det hele er så kosmisk at det blir uforståelig kjedelig. Videre har jeg lest miniserien Batman: The Cult. Hvor en ond og meget karismatisk kultleder holder til i Gotham City`s kloakksystem og får fanatiske tilhengere blant byens uteliggere. Jeg husker ikke helt om det var sånn at Batman først ble forsøkt drept og så hjernevasket eller omvendt. Igjen tegnet av Wrightson, men hvor han her gjorde en mye bedre jobb.
Han har jobbet mest for Marvel Comics og det var her han skapte The Death of Captain Marvel(82). Hvor hovedpersonen med alle sine superkrefter dør av noe så hverdagslig som kreft. Hverken sykdommen eller endelige dødsfall hadde tidligere vært tema i superheltserier. Dette var også nr. 1 i Marvel`s Graphic Novels, hvor en ga ut enkeltstående historier i europeisk albumformat. Det kom i alt 39 av disse. Også har jeg Darklon the Mystic. Først utgitt i Warren Publishing`s antologi Eerie nr. 76 (muligens 1976) og siden utgitt i en samlet utgave av Pacific Comics i 1983. En fantasy serie i en science fiction setting og med det som senere ville bli Starlin`s kjennetegn; det storslagent kosmiske. Og så har jeg selvfølgelig ikke nevnt alle de av Starlin`s bra serier som jeg ikke har lest. F.eks: Cosmic Odyssey, Gilgamesh II, Daredevil/Black Widow: Abbatoir og de to neste Breed seriene.
Den tredje serien av Starlin på norsk var Metamorfosens odysse/Metamorphosis Odyssey. De åtte første avsnittene i denne ble utgitt i de åtte eneste norske Epic som kom i 1983-4. I det amerikanske moderbladet utgitt av Epic/Marvel kom det i alt 9 avsnitt. Etter dette fortsatte fortellingen i den grafiske romanen The Price utgitt på Eclipse Comics og videre i The Dreadstar, The Graphic Novel (Marvel Graphic Novels nr. 3). Dette er alt samlet i Dynamite Entertainments nyutgivelse Dreadstar: The Beginning (finnes på biblioteket og i min bokhylle). Deretter fortsetter det med serien Dreadstar, hvor de første 26 heftene kom på Epic Comics (82-86). Til nå hadde Starlin både skrevet og tegnet serien, men når serien flyttet over til First Comics fortsatte han det til og med nr. 32, skrev 33-40 og overlot deretter ansvaret for serien til Peter David og en rekke tegnere. Alt i alt kom det 64 nummer i denne serien pluss en seks hefters miniserie på Malibu Comics. Og etter denne, til tider, endeløse oppramsingen tar jeg en pause og fortsetter i neste innlegg med å si noe om hva som skjer i denne serien.


Ingen kommentarer: