mandag 29. april 2013

Brødrene Lumieres etterkommere versus Jack Kirby`s


Om det er meg som feiler noe eller om det er slik at jeg, og noen få andre, har rett vet jeg ikke helt. Ikke når det kommer til de avgjørende tingene her i livet, men med hensyn til filmatiseringer av tegneserier. Og da i særdeleshet superheltserier.
De fleste av disse er latterlig dårlige og ufrivillig komiske for å ha nevnt bare to ting. Da er vel den eneste forklaringen på at jeg har gått til innkjøp av over seksti forskjellige filmer av denne typen at min personlighet har et anstrøk av masochisme. Nå er ikke alle like dårlige, men Christopher Nolan`s Batman-trilogi er vel oppskrytt, Sam Raimi var bedre når han laget film om baseball og The Avengers var i grunnen bare kjedelig. Nå kan det jo også være at jeg mister all troverdighet når jeg nevner at jeg faktisk likte Ben Affleck som Daredevil og at Ryan Reynolds som Green Lantern ikke var så verst.

Grunnen til at jeg igjen nevner dette igjen (sic?) var en artikkel på nettsidene til NRK. En oversikt over hvilke superheltfilmer publikum skal belemres med resten av året og inn i 2014. Og først ute er Iron Man 3. Beholdningen i de to første var den glimrende Robert Downey jr. og håpet om at noen skulle ta rotta på Gwyneth Paltrow`s rollefigur. Det eneste interessante med seriefiguren Iron Man var vel når alter egoet Tony Stark ble den første superhelten som trengte medlemskap i Anonyme Alkoholikere. The Amazing Spider-Man 1 har jeg ennå ikke sett og kan derfor ikke si så mye om toern. Annet enn at Edderkoppen gjør seg bedre mye bedre i tegnet utgave. Så hopper jeg over de nye filmene om Thor og Captain America. Anbefaler heller å lese Ed Brubaker`s Captain America Lives og muligens sjekke ut Marvel-serien som nå gis ut om Thor.


Så var det de filmene en har lov til å håpe på er litt over det middelmådige. Zack Snyder`s versjon av Superman (Man of Steel) kan bli bra hvis en tar utgangspunkt i de filmene han har laget tidligere (300 og Watchmen). Det lille jeg har sett av trailere ser i hvert fall spennende ut. Men så var det dette med det supre og hva en skal gjøre med det. Hvordan gjøre gud menneskelig og gjøre det overbevisende også. Kick-Ass var til tider fornøyelig, selv med Nicholas Cage (hatobjekt nr. 15) og nå kommer oppfølgeren Kick-Ass 2: Balls to the Wall (Accept album og sangtittel fra 1984). Mark Millar skriver glimrende serier og denne kan ikke bli verre enn Wanted , som også var basert på en av hans serier. Og så er det bare å vente og se hvor mye Jim Carrey kan ødelegge ved igjen å være så fordømt «morsom».

De nye Uncanny X-Men oppdatert av først Chris Claremont og Dave Cockrum, så Claremont og John Byrne kom første gang på norsk i Atlantic Spesial nr. 2 1981. De fikk sitt eget blad, Prosjekt X i 1984 og med nr. 11 1985 gikk det inn første gangen. I dette siste nummeret ble leserne presentert for historien Days of Future Past (nr. 141-142). Et dystopisk samfunn ikke så mange årene inn i fremtiden hvor nesten alle mutanter er utryddet. Kitty Pryde blir sendt fra fremtiden og hvor hun i vår tid må overbevise sitt yngre jeg og de resterende X-Men om farene som truer. Og The Brotherhood of Evil Mutants som gjør hva som helst for å hindre henne. Jeg var bergtagen når jeg leste dette da og blir i godt humør når jeg skriver om det nå. Dette må da bli en film hvor en ikke klarer å kludre det til. Selv med Hugh Jackman (hatobjekt nr. 347) nok en gang som The Wolverine. Jackman dukker for øvrig også opp i Wolverine i juli. Her har en basert det hele på Claremont`s og Frank Miller`s miniserie Wolverine fra 1982 og som på mange måter definerte karakteren. Kan bli spennende og ninjaer må være en selvfølge. Marvel`s Guardians of the Galaxy kjenner jeg ikke til og dermed ender dette innlegget nå.

Ingen kommentarer: