torsdag 11. april 2013

Lite oppsamlingsheat

Dette innlegget er bare for å nevne noen serier jeg ikke ser hensikten å skrive et helt innlegg om. Ikke fordi det er altfor mye å utsette på kvaliteten, men ………… Den første serien ut er en samling av en 6-hefters. Jennifer Blood ble utgitt på Dynamite og forfatteren er Garth Ennis. Her er hovedperson den gifte tobarnsmoren Jen Fellows som på nattestid blir det kvinnelige motstykket til The Punisher. Dette etter å ha gitt mann og barn kakao iblandet akkurat nok valium. Hovedårsaken til disse nattlige ekskursjonene er familien på farssiden som hun er meget misfornøyd med. Dette er Ennis som repeterer Punisher-manusene han skrev og prøver å innbille leserne om at dette holder samme standard som Hitman. Noe det ikke gjør og allikevel skriver Ennis slik at selv denne blir verdt å lese.
Nå har jeg lest de åtte samlingene av antologien Flight, de fem utgitte bøkene i Kazu Kibuishi`s serie Amulet, antologien Flight: Explorer og nå Explorer: The Mystery Boxes. En skulle tro at jeg nå nærmer meg et metningspunkt. Vel, i Explorer er det syv historier og hvor det i hver enkelt dukker opp en eske med mer eller mindre mystisk innhold. Igjen en serie ment for de meeeeget yngre enn meg. Og jeg bryr meg ikke. Jeg lar sjarmere i senk av disse uhyre dyktig fortalte historiene. De to som gjorde størst inntrykk her var The Butter Thief av Rad Sechrist og Kibuishi`s The Escape Option.
I juli 2007 kom Mark Waid til forlaget Boom Studios. Her startet han en rekke serier. En av dem var Irredeemable og her gikk hovedpersonen, The Plutonian (dette universets supermann), fra å være Clark Kent til massemorder med millioner av ofre på sin plutselig manglende samvittighet. I Incorruptible derimot har superskurken Max Damage, som lenge var The Plutoninians argeste motstander, vært forsvunnet i månedsvis. Inntil han stanser en skuddveksling mellom politiet og hans tidligere gjengmedlemmer. Han hjelper sågar politiet med å arrestere disse. Videre kvitter han seg med alt som har med hans kriminelle fortid å gjøre. Utenom 16 år gamle Jailbait. I en verden hvor gud går amok har Damage valgt side og det vil bli skjebnesvangert. Serien gikk senere med nr. 30. Og med det var dette innlegget og avsluttet.

Ingen kommentarer: