torsdag 23. mai 2013

Det siste (?) ikke fullt så supre innlegget

Til slutt i disse ikke altfor supre innleggene tenkte jeg å nevne ting med Supermann som befinner seg i min egen samling. Ikke at det er altfor mye, men jeg har da de to samlingene med Grant Morrison/Frank Quitely`s All-Star Superman. Kanskje den beste konvensjonelle superheltserien noensinne laget. Har skrytt av den tidligere, men en god ting kan ikke gjentas for ofte. Har også den tolv hefters maxiserien The Kents. Skrevet av John Ostrander og tegnet av Timothy Truman (de åtte første heftene) og Tom Mandrake. Om forfedrene til pappa Jonathan Kent og livet i midtvesten rundt 1850-årene. Selvfølgelig var det slik at disse var på rett side og jobbet aktivt for å få slutt på slaveriet. En serie som kunne blitt virkelig bra, men som kokte bort i all sin velmenenhet.
En serie jeg virkelig hadde forhåpninger til var Superman Adventures basert på tegnefilmserien. Tidligere hadde jeg lest de tolv heftene med Batman Adventures som ble utgitt på norsk, basert på Batman: the Animated Series hvor jeg tror har sett i hvert fall de fire første sesongene, og som var glimrende. Og det var med store forhåpninger en så frem til Superman Adventures skrevet av Scott McCloud (hans Zot! er og en av de beste superheltseriene noensinne). Og serien var bra den hvor deler av hverdagskynismen var glemt og Supermann fremstod som det amerikanske idealet han var ment å være, bare som mer troskyldig og blåøyd. Det var akkurat nok annerledes og ga i hvert fall meg en barnlig glede å lese. Dessverre varte det bare i tolv nummer og så sa McCloud takk for seg og da ble det like kjedelig igjen.
James D Hudnall er en tegneserieforfatter jeg har lest alt for lite av og som heller ikke har skrevet altfor mange serier. Hans ESPers (illustrert av bl.a. David Lloyd og Greg Horn) har jeg ikke sett snurten av og det er en serie jeg virkelig ville ha lest. Hans glimrende serie The Age of Heroes (illustrert av John Ridgway) gikk inn etter bare fire nr. Strikeforce: Morituri Electric Underflow er vel en serie jeg godt kunne vært foruten. Skjønt jeg var overlykkelig når jeg hadde kjøpt de fem heftene tilbake i 1989, men det var vel og merke før jeg hadde lest dem. Så var det hans Lex Luthor: The Unauthorized Biography. Hvor journalisten Peter Sands gjør et siste forsøk på å unngå å havne i rennesteinen ved å finne ut av Luthor`s virkelige forhistorie. Et tappert forsøk blir ikke nødvendigvis kronet med hell og Clark Kent vikles inn i det hele. Dette enkeltstående heftet er illustrert av uruguyaneren Eduardo Barreto (1954-2011) og jeg vil skrive mer om dette siden.

Ingen kommentarer: