mandag 15. juli 2013

Heller ikke av særlig interesse for andre enn meg selv (1)

Mye av arbeidsdagen i går (11.07.) gikk med på å se i gjennom bloggen fra tre år tilbake. Begynte med juli 2010 og scrollet meg tilbake til trettiende desember 2009. Det var faktisk ganske interessant og litt foruroligende. Det interessante var hvor mye oftere det kom kommentarer til innleggene (og hvor ofte jeg ble korrigert med hensyn til slurvefeil jeg hadde gjort) og hvor mange positive tilbakemeldinger det var, utenom denne beskjeden skrevet på kinesisk som plutselig dukket opp på nesten annet hvert kommentarfelt. Det skumle med det hele var at jeg husket ikke å ha skrevet mer enn halvparten av disse innleggene. Da var det i grunnen ganske okay å bli positivt overrasket over hvordan et par av dem faktisk lot seg lese og også klarte å formidle en viss innsikt. Det vil nok ikke gjenta seg.
Så ble det atter lønningsdag, noe som synes å komme sjeldnere og sjeldnere og turen ned til Outland. Denne gangen hadde de nesten klart å rydde opp i det rotet de har stelt til med abonnementene mine. Nå mangler jeg kun et hefte. Det er Action Comics 14 og er et av de 19 heftene Grant Morrison skrev (0-18). Så sluttet han og Andy Diggle (The Losers) overtok for tre nummer. Og så kom denne middelmådigheten Scott Lobdell (Generation X) og ble den nye forfatteren. Det nærmer seg tiden for å si opp abonnementet på denne tittelen.
Det som virkelig begynner å nærme seg noe en kalle for en guilty pleasure er det at jeg fremdeles abonnerer på Justice League Dark. Vel og merke er John Constantine en del av denne gruppen, men så blodfattig har denne figuren aldri blitt portrettert tidligere. Andre medlemmer er Deadman, Madame Xanadu, Frankenstein (Agent of S.H.A.D.E.) og Zatanna. Black Orchid er og med og har lite til felles med slik hun ble fremstilt i Neil Gaiman og Dave McKean`s miniserie fra 1988.
Justice League Dark ble skapt av Peter Milligan og Mikel Jankin og skulle være den okkulte delen av det nye 52. Hvor Milligan la grunnlaget for det hele i den trehefters miniserien The Search for Swamp Thing fra 2011. Milligan ga seg etter de åtte første utgivelsene og Jeff Lemire, i samarbeid med Ray Fawkes overtok og av de 22 heftene har den umåtelig begavede spanjolen Jankin tegnet 18. I de siste utgivelsene har Timothy Hunter, helt uten magiske egenskaper, også dukket opp. Og det er faktisk ganske løye.

Ingen kommentarer: