mandag 2. september 2013

Og da var det ferdigskrevet, muligens

De seriene jeg har nevnt utgjør hoveddelen av de tegneseriene Bolland har tegnet. Han har tegnet noen få kortere DC-serier, han har tegnet en 5-6 siders Batman historie som ble samlet i Batman: Black and White. Et par korte historier for Vertigo og den meget rare historien med Zirk i hovedrollen (ser ut som en liten elefant uten hode) og skrevet av Steve Moore. Han har tegnet den meget annerledes stripen i form av helsider The Actress and the Bishop. En serie hvor dialogen er på rim (faktisk mer komplisert enn bare det). Det kom ikke veldig mange av denne heller og for min egen del har jeg ikke fått lest fler enn noen ytterst få.
En annen serie med ensidere var Mr. Mammoulian. En serie hvor Bolland hadde meget til felles med sin merkelige hovedperson og hvor han tegnet det som falt ham inn der og da. Og funderinger om det å bli middelaldrende var ofte et tema. Også dukket det opp noen underskjønne kvinner i ny og ned, som oftest påkledde vel og merke. I USA kom disse først i Dark Horse antologi Cheval Noir og senere i Caliber`s antologi Negative Burn.
Dark Horse Comics ga i 1992 ut antologien Freak Show. Hvor alle seriene var basert på det amerikanske bandet The Residents tekster. Jeg fikk mitt eksemplar etter at den største Residents fanen jeg kjenner hadde kjøpt dobbelt opp og kunne avse den ene. Av tegnere som bidro kan en nevne Dave McKean, John Bolton, Kyle Baker og Charles Burns. Bolland`s bidrag var Harry the Head. Hvor handlingen er lagt til et omreisende Freak Show. Utenfor allfarvei et eller annet sted i USA. Der Harry bare er et hode og får det for seg at han fra nå av bare vil male. I sin søken etter å perfeksjonere seg som maler lar han alle sine frustrasjoner gå ut over den kvinnen som elsker ham som han er. Her ble det ingen lykkelig slutt.

Da gjenstod det bare covere, covere, covere:











Ingen kommentarer: