tirsdag 29. oktober 2013

Ville vesten er nesten som før (9)

Hvor jeg muligens prøver å videreformidle hvorfor denne serien har vært en av mine definitive favoritter, så lenge jeg kan huske. Og hvor jeg for et par tre gangers skyld i tidlig alder så kvalitet for hva kvalitet var ment å være. Jeg visste ikke da at Greg (Michel Greg) var et geni, men med Hermann (Herman Huppen) var det åpenlyst fra første øyekast. Bernard Prince, av de samme, er kanskje ikke verdens mest intellektuelt stimulerende serie, men langt, langt fra den dummeste, men med Red Kelly var det uinteressant å tenke slik fordi bedre ble det ikke.
Et av mine stolteste øyeblikk i min tegneseriesamlingskarriere er når jeg kjøpte Western album nr. 3. Red Kelly: Ulvenatten i Wyoming. Nå hadde jeg allerede nr. 1 Cooper/Gattia: Den siste mohikaner, men jeg har ikke siden kommet over nr. 2 som var Red Kelly: Krigsdans rundt marterpælen. Disse kom i 1978-79 og i 1980-81kom de to siste albumene utgitt på norsk. Kampen om Triple Six og Sheriffene. Red Kelly har blitt utgitt i en rekke forskjellige titler. Tempo, Colt, Caliber og i Spider (som var den egentlige grunnen til at jeg startet denne rekken av innlegg, siden flest Red Kelly titler er blitt utgitt her på norsk og i svarthvitt).
Red Kelly er i en rekke av albumene en av cowboyene på Ranchen Trip. Denne er eid og drevet av den vakre Comanche og formannen er den litt opp i årene Ten Gallons. Resten av arbeidsstokken er en broget forsamling. Men Red Kelly`s rettferdighetssans og hans evner som revolvermann fører han inn i situasjoner han ikke rår over. Noe som betales med års straffarbeid og etter dette en følelse av rotløshet. Hvis jeg husker riktig så finner han en kur for dette. Etter at Hermann ga seg som tegner for å satse mer på egne prosjekter (Jeremiah kan vel sies å være fremtidens Red Kelly?) overtok Michel Rouge. Det er kommet i alt 15 album i serien som originalt heter Comanche og jeg tror alle har blitt gitt ut i Norge, de fleste i svarthvitt.

Ingen kommentarer: