tirsdag 19. november 2013

Nok et innlegg hvor navnet på en ukedag er med, tirsdag.

I disse dager passerer denne bloggen fem og sytti tusen visninger. Om det er mye eller lite etter snart fem år vet jeg ikke. Jeg er i grunnen bare takknemlig for at noen har tatt seg tid til å surfe innom. Med den begrunnelsen at jeg ikke nødvendigvis alltid er den som er flinkest til å formulere meg slik at det kan være interessant eller mulig å lese det jeg har skrevet. På den annen side, nå nærmer det seg jul og det har igjen begynt å komme pakker her til jobb, ment for meg.
En av disse er bind en i Thule forlags utgivelser av Warren Tufts` serie Lance. Dette er det første av tre bind som samler søndagssidene som ble publisert fra 1955-1960. Den svarthvite dagstripen gikk bare fra 1957 til 1958 og kommer samlet i en fjerde bok. Dette er en serie jeg har lest mindre enn tyve sider av tidligere og det er med en smule andakt at en setter seg ned og begynner å lese denne samlingen. Allikevel er det en ting som slår meg. Tilbake den gang da når jeg leste disse få sidene samlingene i Skippern virket serien enda mer imponerende enn når jeg nå har blitt gitt luksusen det er å lese den samlet og i rekkefølge. Det må vel være at minnet om dette har blitt pusset opp adskillige ganger siden da.
En annen samling som kom sendanes var bok fem i Joe Hill og Gabriel Rodriguez`s aldeles glimrende serie Locke & Key. Avslutningen av bok fire var det en godt kan kalle en cliff hanger og hvordan fortsettelsen kom til å å bli er noe jeg faktisk har gått og grublet på. Videre kom Rex Mundi Omnibus 1 og 2 som samler hele denne glimrende serien skrevet av Arvid Nelson. Så er det lov å håpe at disse ikke blir like fort lest i stykker som de samlingene biblioteket har kjøpt tidligere (to ganger!!!).
Videre har Tom Gauld`s vittige og briljant fortalte Goliat kommet, oversatt til framifrå nynorsk (denne har jeg nevnt tidligere). Også har endelig bok fem og seks kommet i Jeff Lemire`s meget uvanlige og hinsides bra serie Sweet Tooth. Dermed kan de av lånerne som har lest de fire første endelig få med seg hva som skjedde til slutt. Og det er det vel verdt! Og for min egen del konstaterer jeg at det er ennå fem uker til julaften.

Ingen kommentarer: