tirsdag 19. august 2014

En innrømmelse

Det er greit å kjenne sin egen begrensning og noen ganger være skomakeren som forblir ved sin hest. Det finnes serier som er så bra at mine evner ikke strekker til å videreformidle det. Nå hadde jeg tenkt å nevne to av dem og om ikke annet anbefale dem.
Først ut er Dave McKean`s Cages. Dette var en ti-hefters serie, hvor heftene var i albumformat, utgitt på Tundra og Kitchen Sink i perioden 1990-1996 og siden utgitt i samlet utgave. Handlingen er i hovedsak lagt til en leiegård hvor beboerne strir med å være innelåst i sine personlige bur. Hvor kunsten, kreativiteten og katter er sentrale tema. En serie som innholdsmessig favner så mye og formidler det på en genial måte. Av en eller grunn fikk jeg tak i disse heftene og om jeg ikke husker alt av handlingen så er den følelsen jeg satt igjen med, etter å ha lest den ferdig, noe jeg sjeldent har opplevd som tegneserieleser. Det å kunne få oppleve McKean der han bruker alle de tegneteknikkene han behersker så fantastisk og samtidig få følelsen av at alle de viktige spørsmålene var besvart. Enestående!
Tittelen Alice in Sunderland refererer til at Lewis Carroll / Charles Lutwidge Dodgson ikke fant sin inspirasjon til mesterverket Alice in Wonderland i Oxford, men i den nordøstlige industribyen Sunderland. Hvor han på et av sine besøk fikk se en utstoppet hvalross på et av byens museum for aller første gang. Bryan Talbot har enda flere argumenter enn dette for å kunne underbygge sine påstander. Utenom teorien om inspirasjonen til Carroll`s bøker er Alice in Sunderland en historisk reise.
Fra perioden millioner av år siden hvor området var en sump og ble grunnlaget for kullreservene som la grunnlaget for at den ble en industriby. Frem til i dag får en en omfattende og meget underholdende gjennomgang av denne byens historie. Seriens forteller er serieskaperen selv. Denne har jeg ikke kjøpt selv, men den er øverst på ønskelisten. Og en skulle tro at en slik historisk gjennomgang fort ville bli kjedelig, men jeg storkoste meg med å lese denne.
Begge disse seriene befinner seg altfor ofte på hyllene på Stavanger bibliotek. Noen burde gjøre noe for å endre dette og med det menes ikke at en skal fjerne bøkene permanent, men f.eks. låne dem med seg hjem.

Ingen kommentarer: