tirsdag 9. september 2014

Mer positiv, mindre konsis

I går kveld leste jeg bok 6 i Kabu Kibuishis serie Amulet. Og det som gjorde det enda mer spennende var at jeg var blitt overbevist om at dette var avslutningen på hele serien. Det var det jo ikke. Bok syv er lovet en gang til neste år og det har sikkert ingen sammenheng med plasseringene på best seller listene og at Will Smith har kjøpt filmrettighetene. Nå ble jeg ikke så veldig skuffet over at serien fortsetter. Den er fremdeles en av de beste seriene for barn og unge jeg noensinne har lest. Og det er en fryd å lese serier som er laget for å underholde og samtidig ikke virker fordummende. Kibuishis tegninger har jeg rost tidligere.
Våre hovedpersoner, søskenparet Emily og Navin, har blitt med i ledelsen av opposisjonen som prøver å forhindre alvekongen og hans hær i å ta kontroll over landet. Så viser det seg at alle fiender ikke er fiender på bare en måte. Noen ganger gjør de det motsatte av det en forventer. Så skjer også her, med tragiske konsekvenser og noen som kan endre hele konflikten. Så er det bare å glede seg til bok syv og håpe at det kan være avslutningen. Har bare virkelig lyst til å vite hvordan det hele ender. Det jeg tidligere har skrevet om Amulet finner en her.

Ingen kommentarer: