lørdag 11. oktober 2014

Noe var faktisk bedre før (1)

Det er noen ganger hvor jeg sitter og prøver å komme opp med en innledning til disse innleggene hvor jeg kan oppvise visse litterære kvaliteter. Og igjen ble det ingen vits å fundere på hvorvidt jeg lykkes. Så var det å komme opp med hva innlegget skal handle om. Det medfører som oftest ikke noe problem unntatt som i dette tilfellet hvor jeg ikke hadde den fjerneste peiling. Så ble det til å tenke lenge og hardt, jeg er ikke skapt for slikt, og til slutt kommer den ene halvtenkte ideen til meg. Og den ble: Hvorfor ikke nok en gang skrive noe om Batman.

Denne figuren har knapt vært mer populær. I september var det hele tre Batman-titler blant de ti mest solgte serieheftene i USA. Og det skal jeg komme tilbake til i neste innlegg. Først må jeg mimre litt om gamle dager. Jeg startet å lese og samle på Lynvingen tilbake i 1976. En periode hadde jeg nesten hele årgangen, men hefte nr. 12 dette året, hvor Batman treffer Kamandi: The last boy on earth (skapt av Jack Kirby og hvor hans familie nettopp har inngått et forlik med Marvel Comics eiere Disney som forhåpentligvis retter opp en urett som går femti år tilbake), kan jeg ikke huske å ha lest.
Året etter var det Forbryternes olympiade og denne var lagt til Gotham City. Spennende historier var det utenom også. De fleste tegnet av Ernie Chua, hvis mer kjente navn er Ernie Chan og har tegnet altfor mange Conan-historier, og det er par blader som mangler fra denne årgangen i min samling.
Så kom 1978 og endelig blir årgangene komplette. Så er tilfelle helt til Lynvingen går inn i 1981. Da har en fått lese historier tegnet av bl.a. Walter Simonson, Neal Adams, Mike Grell, P Craicg Russell, den utrolige Marshall Rogers og Jim Aparo som på denne tiden ble en av mine soleklare favoritter og fremdeles er det (såfremt rentegneren ikke er Mike DeCarlo). Siden ble Batman en del av Superserien og det var historier tegnet hovedsaklig av  Don Newton og Alfredo Alcala. Dette varte ut 1984 og i 1985 kom to de to siste heftene med navnet Lynvingen på. Disse samlet Frank Miller og David Mazzucchelli`s fantastiske Batman: Year One. Og her er det greit å avslutte første del.

Ingen kommentarer: