lørdag 6. desember 2014

Når fremtiden er her

Dette er en serie jeg har sett frem til å lese. I grunnen har jeg irritert meg over at jeg ikke kjøpte de 8 heftene når de kom ut, men nå er nå samlingen her. Jeff Lemire er en serieskaper som i løpet av de siste har imponert meg og en hel rekke andre. Serier som Essex County, The Underwater Welder, The Nobody og ikke minst serien Sweet Tooth er glimrende. Så med Trillium har han igjen gjort noe nytt. Med Trillium har han laget en litt annerledes science fiction fortelling (low-fi sci-fi) og blandet den med en virkelig uvanlig kjærlighetshistorie.
Trillium er en planteslekt i giftliljefamilien og en plante er viktig i denne historien. Vi befinner oss i år 3797 og det lille som er igjen menneskeheten er i ferd med å bli utryddet av et intelligent virus. Jorden er en saga blott og vi befinner oss langt ute i Melkeveien. Rettere sagt på en planet hvis befolkning ikke lar seg komme i kontakt med. Det som gjør disse interessante er at de dyrker en plante som kan gjøre mennesker immune mot viruset. Nika er biologen som prøver å opprette kontakt med disse urinnvånerne. William Pike er en mann som har overlevd første verdenskrig med men. Når disse så møtes blir historien snudd på hodet og videre må en gjøre det med selve tegneserien også.
Trillium er en historie som kan virke enkel, men hvor det enkle etter hvert forsvinner og blir mer og mer kompleks. Slutten stod for meg som et stort spørsmålstegn og det er slik det skal være. Allikevel er det ting med Trillium som trekker litt ned. Forventningene jeg hadde i forkant ble ikke helt innfridd. Nå var de da også skyhøye. Det skulle ikke forhindre andre fra å lese denne serien. Tegningene er som de pleier å være. De ser uferdige ut og er bare briljante.

Ingen kommentarer: