tirsdag 27. januar 2015

Hvorfor ikke skrive dette før neste innlegg?


Når jeg startet å lese tegneserier var det å finne ut av hvem som hadde skrevet og tegnet dem så godt som umulig. En visste hvem som var opphavsmennene til Asterix, Prins Valiant og Lucky Luke, men var usikker på hvem som hadde skrevet Sprint & co. Jeg kan ikke huske første gangen jeg fikk vite at Carl Barks tegnet og skrev Donald Duck (det må ha vært den julen jeg fikk boken Jeg, Donald i presang, det stod i forordet og året var da 1974). Atlantic forlag ga ut Marvel`s serier i Norge og det tok mange år før de gadd å trykke forfatter og tegneres navn.



Hos Nordisk forlag (senere Semic) var det litt bedre. De hadde rettighetene til DC`s serier i Norge. DC hadde på begynnelsen av syttitallet tapt en rettssak og blitt pålagt til å trykke Jerry Siegel og Joe Shuster som opphavsmennene til Superman i hver utgivelse med denne karakteren. Bob Kane hadde fått ordnet dette allerede på tredvetallet (han bare unnlot å nevne at Bill Finger var sterkt delaktig). Så satt jeg der i min uvitenhet og lurte på hvem alle disse talentfulle menneskene var (for på denne tiden var det bare menn).


Det at Jim Shooter (tidligere sjefsredaktør hos Marvel comics, Broadwaw Comics og grunnleggeren av Valiant comics og Defiant comics) hadde skrevet de historiene med Rommets Helter jeg leste i perioden 73-76. Flere av dem tegnet av Mike Grell. Navnet til tegnere som Neal Adams, Marshall Rogers og ikke minst Jim Aparo dukket opp i Lynvingen og disse ble fort favoritter. Forfattere som Denny O`Neill og Steve Englehart i samme blad. Hos Supermann var det, kanskje den definitive tegneren av The Man of Steel, Curt Swan. Rentegnere som Murphy Anderson og Bob Oksner, Kurt Schaffenberger som tegnet Superboy og forfattere som Cary Bates og Elliot S Maggin. Og sistnevnte er fellesnevneren som fører til neste innlegg.

Ingen kommentarer: