mandag 20. april 2015

Noe av det jeg har lest siden sist (kort fortalt?) (3)


Det jeg har fått lest av Michael Moorcock`s Elric i det siste er Roy Thomas og Julien Blondels, The Ruby Throne og Stormbringer, forskjellige adapsjoner av den samme boken.

Thomas i en miniserie og med hjelp av Michael T Gilbert og P Craig Russell. Siden jeg er en stor fan av Pacific Comics hvor denne ble utgitt, satte jeg meg en gang fore å samle alle utgivelsene fra dette forlaget. Det kom ikke så altfor mange, men med så mange andre av mine prosjekter, så ble halvveis gjort bedre enn ingenting. Blondels versjon består av en serie album og tegnerne er Poli, Recht, Robin og Cano.

Det er gått nesten tredve år mellom disse to utgivelsene (en meget kortfattet oppsummering av handlingen i begge er nevnt i innlegget om The Ruby Throne). Måten Thomas og Blondel har tilnærmet seg boken på er vidt forskjellig. Thomas synes å ville putte så mye av originalteksten inn i serien som overhodet mulig og innholdet i rutene forsvinner nesten på grunn av dette. Blondel synes å ha funnet frem til essensen og dermed kan leseren konstatere at less is more.

Noe av det samme er tilfellet med tegningene. I Pacific Comic`s versjon er det også en god del å illustrere og den viktigste grunnen til at rutene fylles med tekst er at de er ikke store til å begynne med. I den franske utgaven får en vist det fortreffelige med fransk-belgiske serier. Nydelige panoramaer og fantastiske illustrasjoner og større format gir nok plass. Slik at rutene virkelig kommer til sin rett. Nå er det sånn at en bør lese begge. Om ikke annet enn for å se flere tolkninger av disse glimrende historiene.

Ingen kommentarer: