tirsdag 9. juni 2015

Hva en kunne ha gått glipp av

Det er en grafisk roman som har ligget på kontorpulten min et stykke tid. Jeg hadde tenkt å lese den, siden den ble anbefalt av Brian K Vaughan på leserbrevsidene i hans og Fiona Staples serie Saga, men så så den så kjedelig ut. Vel, i dag, uten å ha noe bedre å gjøre som f.eks. jobben min, satte jeg meg ned å lese. Og det er ufattelig hvor feil en kan ta. Denne serien er noe av det mest originale jeg noensinne har lest og med å bruke ytterst få virkemidler formidler forfatteren et utall av historier.
Serien det er snakk om er HERE av amerikanske Richard McGuire.




Han er musiker, grafisk designer, forfatter, fast bidragsyter til The New Yorker og med Here gjør han sin første grafiske roman. Handlingen her er lagt til hus. I dette huset er det en stue og i et hjørne av denne er hele handlingen lagt. Hvor leseren blir vist en lang rekke snapshots av hva som har hendt opp gjennom årene. En får også se hva som der før huset ble bygget. I det hele tatt så strekker handlingen seg over tre milliarder år tilbake i tid og flere tusen år inn i fremtiden.
Bildene er stiliserte og det er forsiktig bruk av tekst. Allikevel klarer McGuire å formidle alt som skjedde der i den delen av rommet. Fra tidligste tider, til den menneskelige syklus fra fødsel til død og en fremtid som tross alt er der. Det tar ikke lange tiden å lese denne grafiske romanen, selv om den er mer enn 300 sider, men det tar desto lengre tid å fordøye alle inntrykkene. Og det kan en bare glede seg over.

Ingen kommentarer: