torsdag 23. juli 2015

Hva Torbjørn Egner ikke fortalte om småbyliv

Som en kan se av overskriften på innlegget under så har jeg ingenting mot å gjenta meg selv. Så derfor nevner jeg det igjen at Vertigo`s Scalped er en av de beste krim- og spenningsseriene jeg har lest. Gjennom 60 hefter forteller Jason Aaron en historie som utvilsomt gjør inntrykk, men denne gangen var det en av hans serier utgitt på Image Comics jeg tenkte å nevne en gang til. Southern Bastards var en av 2014s ti beste nye serier, for ikke si blant de fem beste jeg fikk lest.

Oppfølgeren har fått tittelen Gridiron og inneholder heftene 5-8. Gridiron refererer for øvrig til linjene som deler opp en amerikansk fotballbane i yard lines og end zone osv. For de av dere som ennå ikke har lest bok en skal jeg ikke røpe hvordan den ender. Derimot bare fortelle at Gridiron tar for seg forhistorien til Craw County high school`s fotballtrener og fylkets sjefsskurk, Euless Boss.
Historien tar oss tilbake til Euless siste år på high school. Hvor hans eneste ambisjon er å få et fotballstipend til college. Nå er det bare det at han kommer fra en familie som jevnt over mislikt av alle. Med en far som er en slags Robin Hood, men det er bare det at han stjeler fra både fattig og rik. På skolelaget blir han da den utstøtte og hindringene som bygger seg opp foran ham blir til slutt uoverstigelige. Da er det han inngår en avtale. Og bok to ender med å gi svaret på bok en og en ny cliff hanger.
Siden mine tegneferdigheter er så godt som ikkeeksisterende kan jeg, som i de aller fleste andre av innleggene, si at tegneren, Jason Latour gjør en aldeles glimrende jobb. Aaron imponerer også, selv om han i de siste årene har skrevet altfor mange Marvel-serier. Og det virker som om Southern Bastards har potensiale til å bli nesten like bra som Scalped.

Ingen kommentarer: