tirsdag 8. september 2015

“With great power comes great responsibility”

Det er flere serier jeg vet jeg burde lest. Og allikevel gjør jeg det ikke. Det kan være en rekke grunner til dette, men den viktigste må nok være at jeg skjuler min egen latskap med å overbevise meg selv om at det er ikke nok tid til å få lest alt en ville. En av disse seriene er Powers og utgitt siden 2000. Først på Image og siden Marvel`s Icon label. Skrevet av Brian Michael Bendis og tegnet av Michael Avon Oeming.

Handlingen er i utgangspunktet en politiserie hvor hovedpersonene er detektivene Christian Walker og Deena Pilgrim. Disse jobber som mordetterforskere i et litt annerledes Chicago og det er med det at jobben deres blir annerledes. Her finner en mennesker med superkrefter også kalt Powers. Og for å gjøre ting mer intrikate har Walker vært en av dem og så mistet kreftene sine. Nå er det også slik at disse Powers har en egen evne til å komme i politiets søkelys. Frivillig eller ufrivillig. Og noen ganger gakker en eller flere hen og blir drept.
Nå er dette en mye bedre serie enn jeg klarer å formidle og jeg har den første samlingen: Who killed Retro Girl, men grunnen til å nevne denne nå var at jeg nettopp har sett sesong 1 av tv-serien basert på tegneserien. Nå var ikke denne tv-serien det besteste jeg noensinne har sett, men med Bendis og Oeming som executive produsenter var ikke så mye av tegneserien forsvunnet. Slik en ser i andre filmer og serier basert på tegneserier hvor alt skal gjøres på en ny måte. Og uten å røpe noe av handlingen fra tv-serien kan jeg bare si at Eddie Izzard er strålende. Mer om Bendis og Oeming senere. For de interesserte har biblioteket de seks første samlingene, men ikke tv-serien. Ennå.

Ingen kommentarer: