mandag 7. mars 2016

Hva mer jeg har lest siden sist (2)

Bare for å fortsette oppramsingen av hva jeg har lest siden sist så kommer altså fortsettelsen her. Denne gangen er det serier en kan låne på biblioteket.

Som jeg nevnte for noen innlegg siden så er det lille forlaget Minuskel i ferd med å bli et av de viktigste når det kommer til å utgi mer seriøse serier i Norge. De har satt seg fore å utgi hele serien om Corto Maltese. Skrevet og tegnet av den gudebenådede Hugo Pratt (1927-1995). Først ut er Corto Maltese: Unge år. Hvor handlingen er lagt til avslutningen på den russisk-japanske krigen i 1905. Tidligere utgitt farger, men nå i det svart-hvite som kler denne serien aller best. Det blir nesten vanskelig å si at dette er en serie om Malteses unge år siden han selv først dukker opp på albumets siste sider. Hovedpersonene er i realiteten forfatteren Jack London og den alltid alternativt tenkende Rasputin. Rent kronologisk et av de siste albumene Pratt ga ut om Corto og heller ikke et av hans beste, men igjen virkelig verdt å lese.
Transmetropolitan er en serie jeg kun leste de første 12 heftene av. Så gikk det mange år og til slutt jeg gikk hen og kjøpte bok nr. 3, The New Scum, og satte meg til å lese. Her er det snakk om hvordan valgkampen i fremtidens USA vil arte seg. Hvor seriens hovedperson, journalisten Spider Jerusalem, virkelig får raljere mot politikere og samfunnet de har skapt. Denne amalgeringen av Alan Moore og Hunter S Thompson og hvor han går sistnevntes inntak av bevissthetsutvidende substanser en høy gang. Artig å lese om en valgkamp som er villere (og nesten like smålig) enn den nåværende republikanske nomineringsprosessen, men det blir litt for mye av det gode. Habilt tegnet av Darick Robertson.
Etter å ha lest The Fade Out var jeg litt bekymret for at Ed Brubaker kanskje hadde kreativt begynt å trø vann. Men så feil kan man ta. Act Two følger historien videre om dette mordet begått på denne spirende starleten i Hollywood på tidlig 50-tall og hvor vår skrivesperrede manusforfatter og helt ikke finner de svarene han er på utkikk etter. Hvor en rekke kjente og mindre kjente personer dukker opp. Og den hardkokte stilen Brubaker bruker for å fortelle det hele kler tegner Sean Phillips fortreffelig.

Ingen kommentarer: