tirsdag 15. mars 2016

Hva mer jeg har lest siden sist (5)

Nå har det seg slik at jeg kan fortsette med disse innleggene om hva jeg har lest mer enn bare en god stund til. Det skal jeg selvfølgelig ikke. Siden av det jeg selv har kjøpt og lest så er ikke alt like spennende. Allikevel hadde jeg tenkt å bli værende med å skryte av mine nye serier en stund til.

Tilbake i 1995/6 ble jeg introdusert for to fantastiske serier utgitt på serieskapernes egne forlag. Det var Terry Moore`s Strangers in Paradise (Abstract Studios) og David Lapham`s Stray Bullets (el capitan). Felles for dem begge er at deres bedre halvpart er meget involvert i disse respektive prosjektene. Av disse var det Stray Bullets jeg leste først i den tro at det var SiP (jeg abonnerte på mange serier på den tiden og fikk dem tilsendt fra Bergen) og ble, for å si det på et slags engelsk, gobsmacked. Aldri hadde vel jeg lest en bedre hardkokt krimserie i tegneserieformat. Og det hele var en sammenhengende historie.
Stray Bullets: Killers er samlingen med heftene 42 til 49. Den kom i 2014 etter et opphold for serien på ni år. Selv har jeg ikke fått lest noe av serien siden tidlig 2000-tall og var vel litt skeptisk til om den ennå holdt mål. Jeg blir så glad når jeg tar feil når det kommer til slike spørsmål. Det var som å finne igjen en person du hadde glemt var en av dine beste venner, kjente karakterer fra tidligere dukker opp og den samme bekmørke atmosfæren av det håpløse er stadig like fremtredende. Dette er en serie hvor en ikke leter etter livets lyseste sider. For de som ikke får lest denne samlingen kan jeg opplyse at Stavanger bibliotek har fått inn samlingen Stray Bullets: Über alles edition som samler heftene 1-41. Essensiell lesning!
Dynamite Entertainment har siden oppstarten i 2005 stått bak en rekke gjenutgivelser og adapsjoner fra film og bøker. Et eksempel på sistnevnte er Jim Butcher`s bokserie The Dresden Files. Hvor hovedpersonen er Harry Dresden og han er Chicagos eneste «warlock for hire». Ved å ha funnet denne nisjen forblir ikke Dresden arbeidsledig. Dette er fantasy møter den hardkokte krimfortellingen og så ispedd en god dose sort humor. Det er til nå kommet 7 grafiske romaner i denne serien (biblioteket har de to første) og jeg har nettopp kjøpt og lest den sjette (Ghoul, Goblin). Her har en britisk offiser pådratt seg en forbannelse som medfører en grusom død for ham selv og alle hans etterkommere. Dette fører Dresden ut på landsbygden for å redde restene av den amerikanske grenen av denne familien. Hvis en skal si noe om akkurat dette avsnittet i serien vil vel karaktrestikken bli grei nok.

Ingen kommentarer: