tirsdag 24. mai 2016

Bare nok en anbefaling

Av en eller annen grunn har jeg sluttet å lese kriminalromaner. Vet ikke helt hvorfor, men det blir bare ikke til at jeg setter meg ned med Nesbø eller noen av disse andre populære som strevsomt forsøker å unngå og plagiere de som kom før dem. Allikevel ser jeg en hel rekke kriminalfilmer (på dvd eller TV siden jeg sluttet å gå på kino etter at jeg var oppe i to røykepauser pr film). For ikke å snakke om det jeg har lest av krimtegneserier. Noen av disse har vel også blitt nevnt i denne bloggen. Så var det at jeg kom på at det var på tide å nevne en antologi som ble kjøpt inn til biblioteket februar 2009. The Mammoth Book of Best Crime Comics.

Redaktøren for denne antologien er den britiske journalisten Paul Gravett. Han har skrevet bøker som Manga: Sixty Years of Japanese Comics og 1001 Comics You Must Read Before You Die (er ikke helt enig med alt som er plukket ut i 1001, men den er til låns på biblioteket og da kan en jo gjøre seg opp sin egen mening). Samlingen Best Crime Comics favner over mange tiår. Fra Dashiell Hammett og Alex Raymond`s Secret Agent X-9 til Paul Grist`s Kane (en fantastisk serie!!!) og Torpedo av Abuli/Bernet. Alan Moore er representert med en historie illustrert av David Lloyd, Neil Gaiman med en illustrert av Warren Pleece og så kommer en ikke unna Will Eisner`s The Spirit.

Det er også serier ikke helt kjent for dagens tegneserielesende publikum. En stripeserie av Mickey Spillane`s Mike Hammer og Johnny Craig`s The Sewer. Sistnevnte hentet fra EC Comic`s serie Crime Does Not Pay, Crime SuspenStories. Og det er videre en hel rekke andre eksempler her på at, som i hvert fall jeg har konkludert med, krim er best i tegneserieformat. Og alt er selvfølgelig i strålende svarthvitt.

Ingen kommentarer: